V posledných rokoch začalo čoraz viac popredných výrobcov automobilov posilňovať svoje iniciatívy v oblasti elektromobility. V nemalej miere tak robia aj kvôli blížiacemu sa zákazu predaja nových spaľovákov, ktorý EÚ plánuje zaviesť od roku 2035. Očakávalo sa, že tomuto plánu sa prispôsobia aj preferencie spotrebiteľov, no posledné dáta ukazujú niečo iné. Ako píše server TREND.sk, rast predaja elektrických vozidiel v poslednej dobe citeľne spomalil, čo núti automobilky k pozmeňovaniu svojich plánov výroby.
Počas uplynulých piatich rokov automobilky investovali ohromné finančné prostriedky do výskumu a vývoja, ako aj výroby elektrických vozidiel. Pochopiteľne, na výrobu elektromobilov nestačia bežné továrne, potrebujú vlastné, špecializované výrobné linky, často s modernejšími technológiami. A to nie sú zrovna lacné položky.
Nenaplnené očakávania
Robili tak s očakávaním, že popularita elektrického pohonu bude z roka na rok narastať. V poslednom roku však monitorujú opačnú situáciu. Ako bolo spomenuté v úvode, rast predaja elektromobilov v poslednom roku prudko spomalil, čoho dôvodom majú byť vysoké priemerné ceny, ale aj problémy s nabíjaním, ktoré odrádzajú nových zákazníkov.
Mnohí výrobcovia sa preto rozhodli, že už nebudú nasledovať tak agresívne investičné plány, a teda že sa aspoň čiastočne vrátia späť k výrobe tradičných spaľovákov. Ako informoval americký denník The New York Times, spaľováky stále tvoria väčšinu predajov v rámci nových vozidiel, a teda aj veľkú časť firemných ziskov.
Menia plány, zmierňujú vyhliadky
Napríklad americký Ford tento týždeň oznámil, že svoj závod v Kanade prestavia tak, aby namiesto športovo-úžitkových vozidiel s elektromotorom produkoval pick-upy so spaľovacím motorom. Skupina General Motors má v úmysle tento rok vyrobiť približne 200 000 až 250 000 elektrických áut a kamiónov, čo sa môže zdať ako veľa, no v skutočnosti je to o 50 000 kusov menej, než koľko udávali pôvodné plány.
Čo prekvapí ešte viac, sú zmeny plánov v spoločnosti Tesla, ktorá v súčasnosti súperí s čínskou firmou BYD o pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov. Aj tá vraj zmiernila svoje očakávania, ktoré pôvodne predpokladali ročná nárast predajov o 50 percent. V prvom polroku 2024 však predaje spoločnosti klesli, a to o 6,6 percenta.
Okrem iného zvoľnila tempo pri realizácii plánov týkajúcich sa výstavby nového výrobného závodu v Mexiku. Taktiež sa malo zrušiť dôležité stretnutie medzi Elonom Muskom, generálnym riaditeľom, a indickým premiérom Naréndrom Módím. Spoločne mali diskutovať o výstavbe nového závodu na území Indie. Posledné udalosti však naznačujú, že tento projekt bude realizovaný o čosi neskôr (ak vôbec).