Hoci Apple figuruje ako najhodnotnejší výrobca smartfónov na svete, na trhu nemá najväčší podiel. Dlhodobo ho prekonáva juhokórejský Samsung, a to nie so zrovna malým náskokom. Súčasný vývoj pritom naznačuje, že sa tento náskok postupne zväčšuje a bude zväčšovať. Popularia kalifornského giganta totiž upadá, a to predovšetkým na jednom kľúčovom trhu, píše server Mobilizujeme.cz.
Stojí za zmienku, že v rámci trhového podielu je Apple oproti konkurencii mierne znevýhodnený. Treba totiž brať do úvahy skutočnosť, že zatiaľ čo Samsung každoročne vyrába a vydáva desiatky smartfónov, Apple pravidelne predstavuje len štyri modely, prípadne päť, ak rátame aj cenovo dostupnejší iPhone SE.
V skutočnosti je teda výkonnosť značky veľmi pôsobivá. No žiaľ, zdá sa, že priebežne klesá. Dokázali nám to aj výsledky globálneho predaja smartfónov za prvý štvrťrok 2024, kedy Apple začalo na päty stúpať čínske Xiaomi.
Veľké zmeny v Číne
A je to práve Čína, kde Apple stráca na popularite najviac. Kedysi sa tu tešil značnej obľube aj napriek pomerne napätým ekonomickým i politickým vzťahom so Spojeným štátmi. Čína je veľmi špecifický trh, na ktorom platí viacero prísnych legislatív a obmedzení, ktoré výrazne sťažujú prienik zahraničnej konkurencie. Exemplárnym príkladom je Google, ktorý tu nemôže distribuovať svoje služby.
Štatistiky publikované serverom IDC naznačujú, že predaj smartfónov na území Číny medziročne stúpol o 8,9 percentuálneho bodu (v druhom štvrťroku), čo je nepochybne pozitívny výsledok. Dokazuje totiž, že sa segment smartfónov postupne zotavuje z uplynulých kríz a ekonomických ťažkostí, v dôsledku ktorých spotrebitelia obmedzili svoje výdavky.
Apple výrazne zaostával
No ak by ste si mysleli, že ťahúňom tohto rastu bol Apple či Samsung, mýlili by ste sa. Všetkých TOP 5 priečok totiž obsadili domáci výrobcovia. Jednotkou na trhu bola jednoznačne značka vivo, ktorá si v sledovanom období pripísala trhový podiel v objeme až 18,5 percenta. V medziročnom porovnaní ide o 17,1-percentný nárast.
Na druhom mieste skončil Huawei. Ten sa dávnejšie zaraďoval medzi najväčších výrobcov aj z globálneho hľadiska, no v dôsledku tvrdých sankcií zo strany Spojených štátov o tento titul prišiel. Na domácom trhu sa mu ale náramne darí. V priebehu druhého kvartálu si dokázal zadovážiť trhový podiel 18,1 percenta, čo reprezentuje až 50,2-percentný medziročný nárast.
Tretie miesto pripadlo spoločnosti Oppo, ktorá si zabezpečila trhový podiel 15,7 percenta. V tomto prípade však už ide o medziročný pokles, konkrétne 2,8-percentný. Pohoršil si potom aj Honor, ktorý obhájil štvrtú priečku, a to o 3,7 percenta.
Xiaomi, ktoré sa v globálnom meradle radí na tretie miesto, je na domácom území piate. V druhom kvartáli si zadovážilo trhový podiel 14 percent. Medziročne si však polepšilo o 16,5 percenta.
Ako môžete vidieť (obr. nižšie.), Apple v TOP 5-ke chýba. čo znamená, že sa zaraďuje niekde medzi zvyšných 19,2 percenta firiem.
Vysoké ceny, málo inovácií
Prečo tomu tak je? Dôvodov môže byť hneď niekoľko. Hoci sa ekonomická situácia na popredných trhoch postupne stabilizuje a spotrebitelia už tak prísne nešetria, stále pre nich môžu byť produkty Apple jednoducho príliš drahé. Napríklad najlacnejší model z poslednej série, menovite iPhone 15, sa na Slovensku predáva za približne 800 eur.
Nejde pritom o zariadenie, ktoré by v porovnaní s konkurenciou (v podobnej cenovej réžii), ponúkalo ktovieaké zásadné inovácie. Práveže v mnohých oblastiach zaostáva. iPhone 15 je najdrahší smartfón, ktorý používa displej so základnou obnovovacou frekvenciou (60 Hz). Taktiež stále nedisponuje pokročilými funkciami umelej inteligencie, i keď je pravda, že to by sa malo už o pár mesiacov zmeniť.
Samozrejme, tým nechceme povedať, že by boli smartfóny Apple nekvalitné alebo nevýhodné. Tento úsudok záleží od individuálnych preferencií používateľov. Čísla však hovoria jasne. Apple musí niečo zmeniť, inak hrozí, že sa prepadne ešte nižšie, a to nielen na čínskom trhu.