Aby bola cestná premávka čo najbezpečnejšia pre všetkých jej účastníkov, je potrebné mať nastavené prísne bezpečnostné pravidlá. Ich dodržiavanie je pritom zväčša vymáhané finančnými sankciami, resp. pokutami. Aj napriek tomu ale mnohí vodiči bežne robia za volantom auta veci, ktoré sú zákonom zakázané.
Exemplárnym príkladom je fajčenie. Ako píše server Startitup.sk, zákaz fajčenia má za cieľ chrániť zdravie zraniteľných skupín, ako aj znížiť počet dopravných nehôd v dôsledku rozptyľovania vodiča.
Poťahovanie si z cigarety počas jazdy je celkom kontroverznou témou, ktorá je často preberaná nielen vodičmi, ale aj zákonodarcami, odborníkmi a zdravotníkmi. Niektorí sú toho názoru, že fajčenie za volantom predstavuje obrovské bezpečnostné riziko nielen pre vodiča a posádku daného vozidla, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Iní zase prechovávajú menej katastrofický postoj.
Fajčenie je zlé, a to aj za volantom
Zdá sa však, že čoraz viac prevažujú postoje, ktoré fajčenie za volantom auta odsudzujú. Viaceré krajiny sa totiž snažia obmedziť výskyt tejto aktivity prostredníctvom nariadení s prísnymi postihmi. Obzvlášť to platí na území Európy.
Napríklad v Spojenom kráľovstve majú vodiči zakázané fajčiť počas jazdy, ak sú vo vozidle prítomné deti do 18 rokov. V prípade porušenia tohto pravidla hrozí pokuta do 50 libier (59 eur). Vo Francúzsku je zase fajčenie v aute zakázané, ak sú v ňom prítomné deti do 12 rokov.. Pokuta za porušenie zákazu sa tu môže vyšplhať na 68 eur. Írsko je na tom v tomto smere rovnako ako Spojené kráľovstvo, no má nastavené vyššie pokuty, konkrétne do 100 eur.
Ďalším príkladom je Taliansko, kde vodiči nemôžu fajčiť v aute, ak sa v ňom nachádzajú deti do 12 rokov alebo tehotné ženy. V tomto prípade je možná pokuta oveľa vyššia, než v predošlých troch uvedených príkladoch. Dosiahnuť totiž môže od 500 do 5 000 eur. Fajčenie za volantom vás potom nemusí vyjsť lacno ani v Grécku. Ak sa v aute nachádzajú deti do 12 rokov, môžete dostať pokutu až 1 500 eur.
Je fajčenie za volantom naozaj nebezpečné?
Každý má na túto otázku vlastnú odpoveď. Objektívne však možno povedať, že áno. Keď si v aute potiahnete z cigarety, po kabíne sa rozšíri dym, ktorý obsahuje mnoho toxických, resp. škodlivých látok. Dá sa teda povedať, že fajčí nielen vodič, ale prakticky celá posádka. Netreba totiž zabúdať na to, že existuje aj pasívne fajčenie. To škodí najmä deťom a tehotným ženám.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odhaduje, že pasívne fajčenie samo o sebe spôsobí každý jeden rok až 1,2 milióna úmrtí po celom svete, pričom až 65 000 úmrtí má pripadať maloletým osobám, ktoré sú škodlivému dymu vystavené doma alebo vo verejných lokalitách. Len v Európe má pasívne fajčenie ročne spôsobovať okolo 79 000 úmrtí.
Fajčenie za volantom je taktiež aktivita, ktorá vodičovi uberá z pozornosti, ktorú by mal po správnosti venovať vozovke pred sebou, vedľa seba a za sebou. A ako väčšina veľmi dobre vie, pozornosť je počas jazdy v aute jedným z najdôležitejších faktorov, pokiaľ ide o bezpečnosť. Obzvlášť to platí na diaľniciach, kde strata pozornosti čo i len na pár sekúnd môže znamenať katastrofu.
Neoplatí sa to, a to ani z finančného hľadiska
Na záver ešte možno spomenúť, že fajčenie nie je výhodnou aktivitou nielen po zdravotnej, ale ani po finančnej stránke. Konkrétne na Slovensku fajčí viac ako 1,1 milióna ľudí, v celej Európe si cigaretu minimálne raz za deň zapáli až 19,7 percenta obyvateľov.
Ak by ste vyfajčili dajme tomu jednu krabičku každé dva dni, mesačne by to vychádzalo na zhruba 15 krabičiek. Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky pritom v minulom roku vypočítalo váženú priemernú cenu cigariet na 230,26 eura za 1 000 kusov cigariet. To znamená, že jedna krabička stála v priemere 4,60 eura. V uvedenom scenári by ste teda každý mesiac míňali na cigarety necelých 70 eur. To je až 840 eur ročne.
Stojí pritom za zmienku, že mnohí fajčiari za dva dni „stiahnu“ viac ako jednu krabičku cigariet.