Platobné karty, ktorými platíme za tovary a služby, čakajú veľké zmeny. Spoločnosť Mastercard, ktorá sa zaoberá spracúvaním platieb, má od roku 2030 na území Európy nastoliť nové pravidlá pre platby v online priestore. Plány sa teda dotknú aj veľkého množstva Slovákov. Netreba však hneď panikáriť. Zmeny, ktoré sa chystajú, majú byť prospešné, a to pre všetky zúčastnené strany. O téme informuje CNBC.
V súčasnosti platí, že keď si chceme niečo kúpiť cez internet, musíme pri úhrade danej čiastky zadávať viacero kľúčových údajov o platobnej karte. Tento proces zahŕňa aj vypĺňanie 16-číselného kódu, ktorý sa bežne nachádza na prednej strane karty. Od roku 2030 by mal byť celý proces nielen oveľa jednoduchší, ale aj oveľa bezpečnejší.
Mastercard oznamuje, že od uvedeného roku budú všetky karty, ktoré vydáva na území Európy, plne tokenizované. To znamená, že pri transakciách budeme namiesto 16-číselného kódu zadávať náhodne generované tokeny.
O čo presne pôjde?
Spoločnosť uvádza, že aktívne spolupracuje s rôznymi bankami, obchodníkmi a ďalšími partnermi na tom, aby od roku 2030 z Európy vymizla potreba manuálneho zadávania čísel z kariet pri online nakupovaní, teda aspoň v rámci jej siete. Celý proces bude zjednodušený na jediné tlačidlo, čo nepochybne ocení väčšina nákupcov.
Hlavnou výhodou tejto zmeny bude pohodlnosť. Pri platbách už nebudeme musieť zadávať rôzne čísla a heslá. Všetky tieto úkony budú zahrnuté v tokenoch, ktoré budú zabezpečené biometrickou autentifikáciou, čiže napríklad odtlačkom prsta.
Značné prínosy sa však očakávajú aj z hľadiska ochrany finančných prostriedkov zákazníkov. Mastercard tvrdí, že 100-percentná tokenizácia výrazne zníži mieru online podvodov. Tie sú pritom bežnejšie, než by mnohí očakávali. Podľa prieskumu spoločnosti Juniper Research dosiahnu straty spôsobené podvodmi pri online platbách do roku 2028 hodnotu až 91 miliárd dolárov, čiže okolo 84 miliárd eur.
Tokenizácia kariet má tieto hrozivé čísla výrazne znížiť. Jej prijatie sa vraj každým rokom zvyšuje o 50 percent, pričom v súčasnosti má zabezpečovať až štvrtinu všetkých online transakcií po celom svete. Táto štatistika sa však opäť vzťahuje len na sieť Mastercard.
Európa ako líder v platobných inováciách
Sprostredkovateľ si pre tento dôležitý krok vybral Európu z toho dôvodu, že kontinent vníma ako dlhodobého lídra v oblasti platobných inovácií, medzi ktoré sa radia napríklad aj bezkontaktné platby či online bankovníctvo.
„V Európe sme zaznamenali, že tokenizácia naberá na obrátkach v celom ekosystéme, pohodlie a znížená miera podvodov sa predávajú samé,“ hovorí Valerie Nowak, výkonná viceprezidentka pre produkty a inovácie v spoločnosti Mastercard. „Sme presvedčení, že dosiahnutie tejto vízie do roku 2030 je výhodné pre všetkých nakupujúcich, maloobchodníkov aj vydavateľov kariet.“
Za zmienku taktiež stojí, že vďaka tokenizácii budú automaticky aktualizované údaje o kartách, ktoré sú uložené na stránkach obchodníkov alebo elektronických peňaženkách, a to zakaždým, keď sa karta vymení alebo obnoví.
Prínosná zmena pre platobné karty
Je potešujúce, že Mastercard priebežne upravuje svoje systémy a riešenia tak, aby svojim klientom poskytla ako maximálne pohodlie, tak aj maximálnu bezpečnosť. Jasne tým dokazuje, že vníma rapídny technologický pokrok, ktorý do veľkej miery ovplyvňuje aj spôsoby, akými platíme za tovary a služby.
Nie je tomu tak dávno, čo bolo nakupovanie cez internet viac-menej raritou. S príchodom pandémie koronavírusu a s ňou súvisiacich „lockdownov“ sa však stalo mimoriadne populárnym, pričom tento honosný status si udržiava dodnes. Nakupovanie cez internet je veľmi rýchle, pohodlné a často aj cenovo výhodnejšie, ako nakupovanie v kamenných predajniach.
No žiaľ, tento trend v nemalej miere zneužívajú podvodníci, ktorí chcú falošnými ponukami nalákať naivné obete k tomu, aby sa nedopatrením vzdali svojich ťažko zarobených finančných prostriedkov.
Ako veľmi pomôže v ochrane proti takýmto podvodom tokenizácia platobných kariet, nevieme. Niečo také sa totiž meria veľmi ťažko. Určitého rozdielu si ale zaručene všimneme.