Národná banka Slovenska (NBS) rozhodla o uložení pokuty vo výške 10-tisíc eur spoločnosti 24-pay s.r.o. so sídlom v Žiline za závažné nedostatky pri poskytovaní platobných služieb. Tento krok prišiel po dôkladnom dohľade nad činnosťou spoločnosti v období od 1. januára 2020 do 26. septembra 2022, informoval server Finsider.
Nedostatky a zistenia NBS
Nedostatočný systém vnútornej kontroly
NBS zistila, že spoločnosť 24-pay nemala dostatočné organizačné a kontrolné mechanizmy. Tieto nedostatky viedli k tomu, že spoločnosť nedokázala adekvátne ochrániť financie svojich klientov, čo predstavuje vážne riziko pre dôveryhodnosť a bezpečnosť poskytovaných služieb.
Nedostatočná ochrana finančných prostriedkov
Jedným z hlavných problémov bola neschopnosť spoločnosti zabezpečiť, aby finančné prostriedky od používateľov platobných služieb boli oddelené od jej vlastného majetku. Takéto pochybenie môže viesť k vážnym finančným stratám pre zákazníkov v prípade finančných problémov spoločnosti.
Chýbajúce informácie o riešení sporov
Ďalším nedostatkom bolo, že 24-pay neinformoval svojich klientov o možnostiach mimosúdneho riešenia sporov. Tento krok je kľúčový pre transparentnosť a ochranu spotrebiteľov, ktorí by mali mať vždy jasné a dostupné informácie o možnostiach riešenia prípadných problémov.
Porušenia v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí
NBS tiež zistila, že spoločnosť nedokázala aktualizovať svoj program zameraný na prevenciu prania špinavých peňazí. Okrem toho nezabezpečila potrebný výcvik pre svojich zamestnancov, čo je nevyhnutné pre efektívnu prevenciu týchto nelegálnych činností.
Reakcia a opatrenia
NBS nielenže uložila pokutu, ale aj vydala upozornenie na nutnosť riešiť identifikované nedostatky. Spoločnosť 24-pay musí prijať konkrétne opatrenia, aby sa podobné problémy v budúcnosti nevyskytovali. NBS zdôraznila, že cieľom je zabezpečiť integritu a transparentnosť v oblasti platobných služieb na Slovensku.
Dátum nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia je 16. júla 2024. Spoločnosť má povinnosť zaplatiť pokutu do 30 dní od tohto dátumu.
Krok Národnej banky Slovenska je významným príkladom jej záväzku chrániť finančných spotrebiteľov a zabezpečiť, aby poskytovatelia platobných služieb dodržiavali všetky zákonné a regulačné požiadavky. NBS týmto opatrením jasne demonštruje, že nedostatky v oblasti finančných služieb nebudú tolerované a že bude aktívne dohliadať na ich nápravu.
Spoločnosť 24-pay bude musieť preukázať, že je schopná prijať potrebné opatrenia na nápravu zistených nedostatkov a zlepšiť svoje interné procesy. Z pohľadu klientov je toto rozhodnutie pozitívnym signálom, že ich záujmy sú chránené a že môžu dôverovať tomu, že NBS bude pokračovať v dohľade nad poskytovateľmi platobných služieb.