Od dnešného dňa začína na Slovensku platiť nový zákon, ktorý sa dotýka úplne všetkých občanov. Táto legislatíva bola parlamentom schválená ešte v apríli, pričom Ministerstvo hospodárstva SR ju vníma ako dôležitú revíziu práva spotrebiteľov, a to aj v online prostredí. Mení totiž spôsob, akým v fungujú obchodné reťazce. O čo presne ide priblížila agentúra SITA.
Zákon zásadne predlžuje lehotu, počas ktorej má spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu, a to z doterajších 14 dní na 30 dní. Týka sa to zmlúv, ktoré boli uzavreté pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov.
Koniec falošným zľavám
Legislatíva taktiež cieli na motivovanie obchodníkov k tomu, aby dobrovoľne ukončili porušovanie predpisov a adekvátne odškodňovali spotrebiteľov. Tým sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava poškodených práv spotrebiteľov. Okrem toho zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien, ku ktorým reťazce pristupujú pred rôznymi akciami a výpredajmi, aby nalákali spotrebiteľov na zľavu, ktorá v skutočnosti žiadnou zľavou nie je.
Aby toho nebolo málo, zákonodarcovia taktiež žiadajú zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodníci voči nim dopustili nekalej obchodnej praktiky, ako aj lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.
Lepšia ochrana na internete
Pokiaľ ide o online prostredie, v tomto smere toho legislatíva prináša o čosi viac. Zlepšuje ochranu spotrebiteľa pred netransparentným nákupom, ako aj falošnými recenziami, a garantuje rýchlejšiu nápravu a odškodnenie. Rovnako zakazuje marketing zameraný na propagáciu tovaru ako identického s tovarom v inom členskom štáte, keď tomu tak v skutočnosti nie je. Legislatíva sa teda zameriava aj na posilnenie boja proti dvojakej kvalite tovarov.
Medzi ďalšie významné zmeny spadá napríklad vypustenie povinností, ktoré obchodníkov nadmerne zaťažovali, no neprinášali reálny prínos pre ochranu spotrebiteľov. Do tejto kategórie možno zaradiť napríklad vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe alebo povinnosti prostredníctvom oznamu informovať o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Na záver legislatíva uvádza tzv. mechanizmus druhej šance. Ide o upustenie od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, keď obchodníci dobrovoľne skončia s porušovaním právnych predpisov a učinia nápravné opatrenia v prospech spotrebiteľov. Okrem toho sa stávajú realitou nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút. Sadzby budú určované percentuálnym podielom z obratu obchodníka.