Spaľujúce letné počasie nie je každému po chuti. Obzvlášť to platí pre majiteľov elektromobilov, nakoľko sa im počas nabíjania rozpaľujú pripojené káble. Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že batériám v elektrických autách horúce počasie rozhodne nesvedčí. Preto sa poniektorí majitelia rozhodli pre drobný experiment. V skutočnosti je to však len hlúpy nápad, ktorý výrazne zvyšuje riziko požiaru. Téme sa venuje server fDrive.cz.
Nabíjací proces sa sám o sebe spája s vysokými teplotami. Dobíjanie energie je jednoducho náročná činnosť, ktorá vedie k zahriatiu dotknutých komponentov, a to ako v nabíjačke, tak aj v nabíjanom zariadení. Elektromobily rozhodne nie sú výnimkou.
Teplo treba nechať teplom
Keďže máme leto, teploty sa za bieleho dňa zvyknú šplhať aj nad 30 °C, čo pre majiteľov elektromobilov predstavuje značné komplikácie. Nabíjanie samotné produkuje celkom vysoké teploty, takže horúce počasie rozhodne nepomáha.
Ako bolo spomenuté vyššie, poniektorí z nich, konkrétne majitelia modelov značky Tesla, sa rozhodli trochu zaexperimentovať, a to so skutočne nekonvenčným spôsobom ochladzovania nabíjacích komponentov. Pomysleli si, že je dobrý nápad zabaliť konce nabíjacích káblov do namočených, resp. mokrých handier, prípadne uterákov.
Funguje to, no nemalo by
Zaujímavosťou je, že to skutočne funguje. Nejednému odvážlivcovi, čo túto metódu vyskúšal, sa priložením mokrého obkladu podarilo navýšiť výkon nabíjania. V niektorých prípadoch bolo zlepšenie len mierne, v iných až dvojnásobné. Jeden z príkladov ukázal, že sa výkon nabíjania po zabalení koncovky kábla do mokrej handry zdvihol z 58 kW na 119 kW.
Avšak to, že niečo funguje, ešte neznamená, že je to správne. A toto je exemplárny príklad. Samotná Tesla varuje, že prikladaním mokrých handier alebo uterákov na miesta, v ktorých blízkosti dochádza k prúdeniu energie, používatelia samovoľne (hoci nevedomky) zvyšujú riziko vzniku požiaru.
Rýchlosť nabíjania sa síce mierne zdvihne, no po správnosti by sa to diať nemalo. Priložením chladného obkladu sa nabíjačka necháva oklamať a do batérie pumpuje viac energie, než koľko je za daného počasia a za danej teploty primerané. Nabíjačka si teda myslí, že to batéria zvládne, no skutočnosť je iná.
Dodávaním neprimeraného prúdu môže dôjsť k chybnému správaniu tepelných senzorov na konektore nabíjačky. A to je ten lepší prípad. V horšom prípade môže dôjsť k požiaru vozidla a s nemalou pravdepodobnosťou aj stanice, ktorá je na vozidlo napojená.
Chladenie nabíjacích káblov pre elektromobily teda rozhodne nie je dobrý nápad. Radšej si počkať a nechať obnovu batérie bežať pomalším tempom, než sa zbytočne ponáhľať a riskovať, že vám z vášho drahého elektromobilu ostanú len obhorené trosky.