Od 1. júla 2024 platí na Slovensku nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prináša významné zmeny v nakupovaní cez internet. Tento zákon zavádza prísnejšie pravidlá pre e-shopy, ktoré majú zabezpečiť transparentnosť a férovosť voči spotrebiteľom.
Ochrana pred umelým navyšovaním cien
Jednou z hlavných zmien je vyššia ochrana pred umelým navyšovaním cien. Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet, ktorá spravuje viac ako 6 000 slovenských e-shopov, vysvetľuje, že nový zákon vyžaduje, aby obchodníci uvádzali predchádzajúcu cenu tovaru v oznámeniach o akciách. Táto cena musí byť najnižšia cena, za ktorú bol tovar predávaný v období 30 dní pred zľavou. Ak sa tovar predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.
„Označenie zľava či akcia často slúži na prilákanie zákazníkov, no niektorí e-shopári umelo zvyšovali pôvodnú cenu, aby vytvorili dojem vyššej zľavy,“ hovorí Auxtová. Nový zákon má tento nekalý postup odstrániť.
Koniec falošných recenzií
Zákon sa tiež zameriava na pravdivosť recenzií. Majitelia e-shopov musia zabezpečiť, aby recenzie pochádzali od zákazníkov, ktorí si daný produkt skutočne kúpili alebo ho použili. „E-shopy môžu napríklad pridávanie recenzií obmedziť len na zaregistrovaných používateľov, ktorí si daný produkt v minulosti objednali,“ dodáva Auxtová.
Falošné recenzie, kde obchodníci poveria inú osobu, aby napísala pozitívne hodnotenia, sú takisto zakázané. Toto sa týka aj recenzií na sociálnych médiách alebo od influencerov, ktorí neboli skutočnými používateľmi produktu.
Sankcie za porušenie zákona
Nový zákon zavádza aj úpravu pokút, ktoré sa odvíjajú od ročného obratu e-shopu a majú maximálnu výšku. V prípade porušenia zákona hrozí obchodníkom pokuta vo výške 2 % z ročného obratu, maximálne však 200 000 eur. Orgán dohľadu môže pokuty znížiť, ak obchodník prestane porušovať zákon. Naopak, pri opakovanom porušovaní môže byť pokuta zvýšená nad hranicu 200 000 eur.
„Pre biznis je dôležitá nová úprava pokút, ktorá znižuje pravdepodobnosť, že by jedna či dve sankcie mohli byť pre e-shop likvidačné,“ vysvetľuje Auxtová.
Opatrenia na ochranu spotrebiteľov
Orgány dohľadu môžu pri porušení zákona uložiť obchodníkovi povinnosť zmeniť obsah na e-shope. Cieľom je chrániť kolektívne záujmy spotrebiteľov a zabrániť riziku ujmy na ich právach. „Ak obchodník nereaguje, môže orgán dohľadu použiť aj webhostingovú službu na vynútenie obmedzení,“ uvádza Oliver Majdúch, Managing Partner advokátskej kancelárie Mathison a odborník na IT právo.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa je dôležitým krokom k zabezpečeniu transparentnosti a férovosti v online nakupovaní, čo ocenia nielen zákazníci, ale aj poctiví obchodníci.