Vlády občas prídu s nariadeniami, ktoré síce majú odôvodnenie, no v očiach verejnosti nedávajú ktovieaký zmysel. Svoje by v tomto smere vedeli povedať obyvatelia v Spojených štátoch, kde mestá začali zavádzať celkom bizarnú technológiu. Konkrétne ide o kamery schopné monitorovať hluk. O téme informuje denník The Sun.
Ak máte auto, ktoré nie je elektromobil, pravdepodobne ste si zvykli na to, že pri prevádzke vydáva určitý hluk. Žiaľ, spaľovací motor sa bez pár decibelov nezaobíde. No čo ak je tých decibelov príliš veľa? Presne nad touto otázkou zrejme lamentovali zákonodarcovia v americkom štáte Connecticut, nakoľko sa rozhodli prijať nový cestný zákon adresujúci práve túto „problematiku“.
Legislatíva americkým mestám umožňuje inštaláciu špecializovaných kamier, ktoré dokážu monitorovať hluk vydávaný okoloidúcimi vozidlami. Kamery sa svojím vzhľadom podobajú bežným kamerám, ktoré sledujú, čo vodiči neignorujú červené signalizačné svetlo na semafore. Ich odhalenie teda nie je dvakrát jednoduché.
Mestá majú možnosť kamery na meranie hluku vozidiel inštalovať od 1. júla, a to bez predchádzajúceho súhlasu štátnej vlády. Vyňatím tejto povinnosti sa má zjednodušiť proces pre miestne samosprávy.
Aký je limit a ako sa trestá jeho prekročenie?
Legislatíva udáva, že vozidlá premávajúce sa po mestách by nemali byť hlučnejšie ako 80 dB, čo nie je zrovna tá najbenevolentnejšia hranica. Spaľovacie motory vedia byť pomerne hlučné, a to najmä pri zrýchľovaní. Štát však chce týmto krokom zabojovať najmä voči upraveným autám, ktoré v dôsledku modifikácie vydávajú prílišný hluk.
Pokiaľ ide o pokuty, legislatíva udáva akýsi trojstupňový systém. Keď vodič prekročí povolenú hlukovú hranicu po prvýkrát, obdrží len varovanie. Akonáhle ju však prekročí po druhýkrát, príde pokuta, a to vo výške 100 dolárov (92 eur). A ak sa ju rozhodne prekročiť ešte raz, bude musieť na pokute zaplatiť až 250 dolárov (231 eur).
Aký je dôvod?
Štátni zákonodarcovia tento zákon vychvaľujú do nebies. Tvrdia, že modifikované autá sa stávajú príliš hlučnými pre svoje prostredie. Štátny reprezentant Bobby Gibson pre NBC Connecticut uviedol, že za ním chodili aj mnohí ľudia s tým, že je dobrý nápad zakročiť proti hlučným autám.
Ako bolo spomenuté vyššie, tento zákon cieli najmä na odradenie ľudí od modifikovania svojich áut spôsobom, ktorý síce im samotným prinesie úžitok, no ostatným maximálne tak nervy a nepokoj. Príkladom sú úpravy motora a výfukového systému, inštalácia dodatočných systémov na zvýšenie výkonu, výmena katalyzátora či odstránenie hluk tlmiacich častí v okolí motora.
Výhoda pre okolitý ľud
Štúdie ukazujú, že zvýšený hluk z ciest má na zdravie obyvateľov kumulatívny vplyv. Napríklad nedávna štúdia z Harvard Medical School zistila, že obyvatelia žijúci v blízkosti hlučných ciest majú vyššiu náchylnosť na srdcové a pľúcne ochorenia, úzkosti či cukrovku druhého typu. Výnimočné vraj nie sú ani stupňujúce sa problémy so spánkom a duševným zdravím. Pochopiteľne, tieto dáta vyplývajú z porovnania s obyvateľmi vidieka, resp. tichších oblastí.
Nemožno popierať, že hluk áut z ciest môže narúšať pohodu v blízkosti žijúcich ľudí, byť čo počas dňa, alebo počas noci. Otázkou je skôr to, ako sa legislatíva podpíše na správaní motoristov. Pravdepodobne si ale budú dávať veľký pozor, keďže už za dva priestupky hrozí pokuta štvrť tisícky. Pripomíname však, že kamery monitorujúce hluk nie sú povinnosťou ani pre každý štát, ani pre každé mesto. Každá samospráva sa v tejto veci rozhoduje sama za seba