Mapy Google (Google Maps) patria medzi najobľúbenejšie aplikácie, pokiaľ ide o navigovanie na cestách. Ponúka rozsiahle možnosti, okrem samotného navigovania napríklad aj zobrazenie cien pohonných hmôt na okolitých čerpacích staniciach. Dá sa povedať, že ponuka funkcií služby sa neustále rozrastá, hoci nie vždy ide o novinky, ktoré by komunita oceňovala.
Ako píše server Mobilizujeme.cz, po novom má Google v rámci aplikácie testovať niečo, čo rozhodne nepoteší žiadneho používateľa. Konkrétne má testovať reklamy, ktoré by sa zobrazovali aj počas jazdy a propagovali by najbližšie sponzorované podniky. Pôvodne na ne upozornil Anthony Higman prostredníctvom sociálnej siete X.
Nie je žiadnym tajomstvom, že reklamy sú pre giganta kľúčovým zdrojom príjmu. Zobrazujú sa naprieč viacerými službami, ktoré zastrešuje, predovšetkým v rámci vyhľadávania. Platforma Google Ads mala spoločnosti v priebehu minulého roka vygenerovať príjmy vo výške až 237,86 miliardy dolárov (218,88 miliardy eur), uvádza Oberlo.
Niet sa teda čo čudovať, že sa Google snaží pretlačiť inzerciu všade, kde je to možné. Po novom v tomto smere padla za obeť aplikácia Mapy Google.
Na základe fotografie, ktorú zverejnil Higman, možno očakávať, že reklama na okolité podniky sa bude zobrazovať v podobe nie zrovna malého okienka v spodnej časti obrazovky. Snímka vyobrazuje reklamu na obchod Royal Farms, pričom vodič má k dispozícii dve možnosti. Buď to reklamu zruší, alebo stisne tlačidlo, ktoré danú lokalitu pridá do plánovaných zastávok. Propagované pritom vraj nemusia byť len obchody, ale aj reštaurácie či čerpacie stanice.
Je to problém?
Google tlačí reklamy všade možne. Exemplárnym príkladom je platforma YouTube, kde je inzercia príčinou mnohých kontroverzií. Tu však aspoň nie je nebezpečná. Stačí, keď si chvíľku počkáte, prípadne reklamu preskočíte.
V rámci Máp Google môžu reklamy predstavovať bezpečnostné riziko. Zo všetkých strán počúvame o tom, ako je dôležité, aby vodič počas jazdy venoval maximálnu pozornosť vozovke. Samozrejme, keď používame navigáciu, určitá časť pozornosti pripadá obrazovke smartfónu alebo infotainmentu. Ak ale samotná navigácia ešte k tomu zobrazuje reklamy, ide o ďalší rušivý element, ktorý môže predstavovať vážne bezpečnostné riziko.
Ako bolo spomenuté vyššie, inzerčné okienka v rámci Máp Google nemajú byť zrovna malé. Keď teda vyskočia, používateľ si ich zaručene všimne a bude de facto nútený s nimi interagovať. To znamená zníženú sústredenosť na vozovku.
Inšpirácia u Waze?
Stojí však za zmienku, že Google nie je prvou firmou, ktorá v rámci svojej navigačnej aplikácie experimentuje s reklamami. Napríklad služba Waze ich má zavedené už od roku 2018, hoci je pravda, že v tej fungujú trochu inak. Mnohí používatelia tvrdia, že ak sa inzercia zobrazí, vždy je to vtedy, keď auto stojí. Nezobrazuje sa teda počas jazdy. Taktiež sa vyskytuje vo vrchnej časti obrazovky, kde nie je až tak rušivá. Osobne Waze používam, a to celkom aktívne, no zatiaľ som si žiadnej reklamy nevšimol.
Mapy Google majú reklamy zobrazovať v oveľa väčšom formáte, a to na spodku obrazovky, kde sa zvyčajne zobrazujú dôležité informácie, vrátane indikátora maximálnej povolenej rýchlosti na danom cestnom úseku.
Treba však dodať, že nateraz sa inzercia v aplikácii zobrazuje len niektorým používateľom na území Spojených štátov. Novinka je teda zatiaľ len v štádiu testovania, nie je súčasťou stabilnej verzie aplikácie. A možno sa do nej ani nikdy nedopracuje. Pravdepodobne to bude (aspoň do určitej miery) závisieť od spätnej väzby komunity.