Online trhovisko Temu sa stalo fenoménom nielen v rodnej Číne, ale hlavne v Európe a Amerike. Trhovisko ponúka extrémne lacné výrobky a má veľmi široký záber. Nájdete tu takmer všetko – od kozmetiky, hračiek, elektroniky, cez oblečenie, topánky, šperky, až po bytové doplnky a ďalšie drobnosti rôzneho charakteru. Tieto nízke ceny by však mohla čoskoro zmeniť nová legislatíva, ktorú pripravuje Európska únia, píše Financial Times.
Temu na vrchole
Temu je na výslní už dlhšiu dobu, aj keď sa toto online trhovisko často spomína v nie práve najlepšom svetle. Mnohí bezpečnostní experti upozorňujú na riziká spojené s používaním trhoviska. Temu funguje na webe, ale aj ako mobilná aplikácia pre Android a iPhone, pričom mobilnú aplikáciu označujú niektorí experti za spyware.
Kritizujú, že aplikácia vyžaduje od užívateľov aj také povolenia, ktoré nie sú pre nakupovanie potrebné. Spoločnosť zastrešujúca Temu sa však bráni a tvrdí, že ide o nekalé praktiky konkurencie, ktorá chce Temu poškodiť.
Napriek tomu, že sa na internete objavujú informácie o škodlivosti aplikácie Temu, užívateľov to zjavne neodrádza a Temu naďalej naberá na popularite. Hlavným benefitom sú extrémne nízke ceny, ktoré lákajú kupujúcich. Ďalšou výhodou Temu je, že hoci je tovar odosielaný z Číny, do Európy dorazí za pár dní, čo užívateľov poteší krátkymi čakacími lehotami.
Možné zvýšenie cien
Hlavná výhoda Temu, nízke ceny, by však mohla čoskoro prestať platiť. Ceny sa môžu zvýšiť v dôsledku novej legislatívy, ktorú plánuje zaviesť Európska únia. Momentálne je tovar z Číny s nízkou hodnotou oslobodený od cla. Podľa portálu Financial Times pripravuje EÚ legislatívu, ktorá by mala clo uvaliť práve aj na lacný tovar. Ak zákon prejde, bude sa týkať všetkých lacných platforiem typu Temu, Shein a ďalších podobných.
Podľa dostupných informácií plánuje EÚ zrušiť hranicu 150 eur, pod ktorou je možné priniesť tovar z Číny do Európy bez cla. Aktuálne platná legislatíva umožnila v minulom roku vyhnúť sa clu približne 2,3 miliardám položiek. Ak však návrh nového zákona prejde, ani lacné položky sa clu nevyhnú, čo môže spôsobiť zvýšenie cien.
Marketingová stratégia Temu
Očakáva sa, že nový návrh by mohol vstúpiť do platnosti už čoskoro, konkrétne sa hovorí o konci tohto mesiaca. Ide však o oficiálne nepotvrdené informácie.
Nie je jasné, či zavedenie nového zákona ovplyvní ceny tovaru, ktoré ponúka e-shop Temu. Trhovisko si možno zavedenie cla vykompenzuje iným spôsobom. Hovorí sa, že Temu využíva tzv. temné marketingové praktiky, ktorých cieľom je presvedčiť spotrebiteľov, aby kúpili aj tovar, ktorý pôvodne nechceli.
Nová legislatíva EÚ pre Temu predstavuje výzvu a podobné platformy, ktoré budú musieť prispôsobiť svoje stratégie, aby zostali konkurencieschopné. Spotrebitelia by mali byť pripravení na možné zvýšenie cien a dôkladne zvážiť svoje nákupy.