Krajiny EÚ navrhujú významné odklady a výnimky v rámci prepracovania dane z palív, ktorá má posunúť Európu smerom k ekologickejšej budúcnosti. Vyplýva to z dokumentov, ktoré získal server Politico.
Legislatíva s názvom Smernica o zdaňovaní energie má za cieľ zvýšiť daňové sadzby na fosílne palivá a odradiť ľudí od používania energií, ktoré znečisťujú ovzdušie. Tento krok je súčasťou snahy EÚ splniť svoje ambiciózne klimatické ciele.
EÚ prikazuje vyššie dane na fosílne palivá
Nový návrh zákona však odhaľuje, že krajiny EÚ teraz zvažujú sedemročné prechodné obdobie na zavedenie nových daňových sadzieb, ako aj výnimky pre rybárske lode a lety do a z ostrovných štátov.
Tieto zmeny boli vykonané z dôvodu „opodstatnených obáv vyjadrených“ hlavnými mestami, uvádza sprievodný list k novému návrhu, ktorý pripravilo belgické predsedníctvo Rady EÚ. Prepracovanie zdaňovania, ktoré bolo prvýkrát predstavené v júli 2021, je súčasťou širšieho úsilia EÚ znížiť emisie uhlíka o 55 % do roku 2030. Pokrok v zákone však bol mesiacmi zablokovaný, pretože vysoké ceny palív sú pred voľbami pre európskych voličov neprijateľné.
Farmári a motoristi v posledných mesiacoch naprieč Európou protestovali proti vysokým cenám energií, čo ešte viac sťažuje politikom presadiť nové dane na palivá. Letecké spoločnosti tiež varovali, že zvýšenie daní môže poškodiť sektor zotavujúci sa z pandémie Covid-19.
Očakávajú sa vyššie ceny za energie
V tejto súvislosti nový návrh ponúka výrazné odklady pri prijímaní minimálnych daňových sadzieb na palivá, vzhľadom na obavy, že zmena zvýši náklady na vykurovanie domácností, tankovanie áut alebo rezervácie letov.
„Členské štáty môžu dosiahnuť toto zaradenie v priebehu sedemročného prechodného obdobia, aby sa zabezpečilo postupné zavádzanie,“ uvádza sa v novom návrhu.
Nový návrh zákona tiež zahŕňa výnimky pre rybolov, čo dokument označuje za významné pre ekonomiku pobrežných oblastí. Členské štáty „by mali mať možnosť uplatňovať preferenčné zaobchádzanie pri zdaňovaní určitých činností… dôležitých pre fungovanie a bezpečnosť členského štátu,“ ako sú námorné hliadky a vojenské lety.
Ďalšia výnimka umožní členským štátom nastaviť nulovú daňovú sadzbu na civilné lety do a z letísk „nachádzajúcich sa na ostrovoch bez cestného alebo železničného spojenia s kontinentálnou časťou EÚ“. Toto opatrenie by sa vzťahovalo na krajiny ako Cyprus a Malta a bude platiť nasledujúcich 10 rokov, s ďalším päťročným prechodným obdobím po tom.
Pre klimatických aktivistov sú tieto kompromisy len diery v systéme, ktoré podkopávajú zmysel aktualizácie daňových sadzieb na energiu, aby zodpovedali klimatickým ambíciám EÚ.
„Jednou z najväčších výziev pri revízii Smernice o zdaňovaní energie bolo zbaviť sa nespravodlivých daňových výhod, z ktorých niektoré sektory ťažili,“ uviedla Jo Dardenne, odborníčka na letectvo z ekologickej kampane Transport & Environment. „Ale každý nový kompromis prináša nové výnimky. V texte sú značné diery, ktoré znamenajú, že väčšina leteckých palív zostane nezdanená.“
Súkromné lietadlá s rovnakými pravidlami
Hoci majitelia súkromných lietadiel a charterových letov by mali platiť daň z palív podľa nových pravidiel, očakáva sa, že zaplatia rovnakú sumu ako bežní motoristi pri tankovaní.
„To sa zdá nespravodlivé vzhľadom na neúmerný klimatický dopad a bohatstvo letcov súkromných lietadiel,“ dodala.
Hovorca Európskej komisie, ktorá zákon pôvodne navrhla, pre Politico uviedol, že „nekomentujeme prebiehajúce rokovania,“ ale dodal, že výkonný orgán EÚ „bude povzbudzovať“ krajiny EÚ, aby „dosiahli kompromis, ktorý zachová ambície návrhu.“
Hovorca obhajoval snahu Komisie s tým, že „podporuje naše prioritné ciele znížiť spotrebu znečisťujúcich zdrojov energie a podporovať zelenšie palivá a energetickú efektívnosť.“
Toto nie je prvý pokus o reformu energetických daní, ktorý narazil na politický odpor. V roku 2015 bola Komisia nútená stiahnuť navrhovanú revíziu pravidiel po tom, čo sa krajiny EÚ nedokázali dohodnúť po štyroch rokoch rokovaní.
A aj keby sa belgickému predsedníctvu Rady podarilo nájsť strednú cestu prijateľnú pre národné vlády, Európsky parlament nebude konať pred voľbami do EÚ, čo znamená, že Smernica o zdaňovaní energie bude musieť počkať na ďalšiu Komisiu.