V polovici mája USA ohlásili uvalenie 100% cla na dovoz čínskych elektromobilov. Tento krok bol vnímaný ako politické gesto pred nadchádzajúcimi voľbami, keďže čínske elektromobily sa na americký trh dostávali len v obmedzenom množstve.
Očakávané rozhodnutie Európskej únie
Pozornosť sa upierala na Európsku úniu, kde je situácia komplikovanejšia. Čínske automobily sa sem dovážajú vo väčšom počte, čínske automobilky tu stavajú továrne a naopak, európske automobilky sú aktívne v Číne. Nesprávne nastavené pravidlá by mohli poškodiť obchodné vzťahy a ekonomiku.
Európska komisia v polovici júna oznámila, že tiež zavádza clá na čínske elektromobily. Dnes už poznáme podrobnosti – clá začnú platiť od piatka 5. júla. EK ich označuje ako:
- dočasné – očakáva sa, že budú upravené podľa reakcie čínskej strany,
- dodatočné – budú sa platiť navyše k už existujúcemu 10% clu.
Clo v závislosti od automobilky
Výška ciel sa líši podľa jednotlivých automobiliek. Niektoré spolupracovali s EK a poskytli informácie o miere podpory, ktorú prijali od čínskej vlády. Priemerná výška štátnej podpory zodpovedá clu 21 %, ale odchýlky sú možné oboma smermi. Tu sú niektoré z najvýznamnejších príkladov:
- BYD: 17,4 % – Najväčšia čínska automobilka buduje továrňu na výrobu elektromobilov v Maďarsku.
- Geely: 19,9 % – Oproti priemeru len mierne zvýšenie.
- SAIC: 37,6 % – Najväčší čínsky štátny výrobca odmietol spolupracovať s EK, preto čelí výrazne vyššej sankcii.
Tieto clá sú zamerané na vyváženie hospodárskej súťaže a ochranu európskych výrobcov pred neférovou štátnou podporou čínskych automobiliek. Očakáva sa, že čínska strana zareaguje, čo môže viesť k ďalším úpravám.