Hoci sa ich výrobcovia urputne snažia eliminovať, elektromobily stále majú viacero slabých stránok. Jednou z nich je nabíjanie. Viaceré firmy už predstavili nové typy batérií, ktoré sa dokážu nabiť v priebehu pár minút, no vo väčšine prípadov ide len o prototypy. Na druhej strane sveta, konkrétne v americkom štáte Florida, však experimentujú s technológiou, vďaka ktorej by potreba nabíjania elektromobilov úplne vymizla. Téme sa venuje portál The Cool Down.
Elektromobily sa pri prevádzke opierajú o dva hlavné komponenty, a to elektromotor a batériu. Dá sa však povedať, že batéria je o trochu dôležitejšia, pretože priamo ovplyvňuje dojazd vozidla. Ten pritom nie je určený len hrubou kapacitou článku, ale aj jeho energetickou hustotou. Samozrejme, dôležitú úlohu zohráva aj nabíjanie. Článok môže mať ohromnú kapacitu, no pomalé nabíjanie, alebo naopak kratší dojazd, no extrémne rýchle nabíjanie.
Môžeme si všimnúť, ako sa výrobcovia snažia spojiť to lepšie z oboch strán do jedného celku – veľký objem aj rýchle nabíjanie. Jedným z aktuálnejších príkladov je spoločnosť CATL, ktorá figuruje ako najväčší výrobca batérií pre elektromobily. Tá sa postarala o vznik nového lítium-železo-fosfátového článku s kapacitou až 95 kWh, ktorý sa dokáže z 10 na 80 percent nabiť v priebehu len 11 minút a 28 sekúnd. Štyri pätiny kapacity by pritom mali vystačiť na dojazd okolo 473 km (konkrétne pri elektromobile Zeekr 001). Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Nabíjačka v betóne
Odborníci sa však začínajú zameriavať aj na iné riešenia, pokiaľ ide o nabíjanie elektromobilov. Zatiaľ čo väčšina experimentuje s bleskurýchlymi nabíjačkami, na Floride sa na vec pozerajú z trochu iného uhla. Tamojšia Central Florida Expressway Authority uzatvorila kľúčovú strategickú spoluprácu s nórskou spoločnosťou ENRX, a to za účelom vyvinutia novej technológie, ktorá by dokázala elektromobily nabíjať priamo počas jazdy.
Ísť má o akýsi nabíjací pás zakomponovaný priamo do betónu na vozovke. Pre majiteľov elektromobilov by sa teda v zásade nič nezmenilo. Ich elektromobily by sa jednoducho začali samé od seba nabíjať, keď by prechádzali po vozovke s takýmto nabíjacím pásom. Autori pritom tvrdia, že systém bude schopný nabíjať všetky rôzne typy vozidiel, od osobných elektromobilov až po elektrické nákladné vozidlá a autobusy.
V princípe pritom nemá ísť o ktovieako komplikovanú technológiu. Fungovať má podobne ako napríklad nabíjačky na zubné kefky, čiže na báze magnetov. Samozrejme, v konečnom celku to tak jednoduché nie je. Systém bude musieť byť schopný rozpoznávať jednotlivé vozidlá nad sebou, a to pravdepodobne pre to, aby im vedel dodať potrebný výkon.
Experimenty boli úspešné
Práve v tomto smere má zažiariť zmienená spoločnosť ENRX s pôvodom v Nórsku. Tá má na konte viac ako 25 rokov skúseností s inštaláciami do betónu. Za tú dobu na území Európy zastrešila viacero pilotných projektov, ktoré sa ukázali byť celkom úspešné. V jednom prípade dokázal nabíjací pás na vozovke poskytnúť nabíjanie výkonom 180 kW vozidlu, ktoré sa premávalo rýchlosťou okolo 80 km/h. Účinnosť pritom dosahovala úrovne až 90 percent.
V rámci nového projektu by sa mal takýto nabíjací pás nainštalovať do americkej štátnej cesty 516 pretínajúcej okresy Lake County a Orange County a tiahnucej sa na dĺžku približne 7 km. Celý projekt by mal stáť okolo 550 miliónov dolárov, pričom 14 miliónov dolárov má byť vyhradených na nabíjaciu infraštruktúru.
Nebude však zahŕňať len inštaláciu nabíjacieho pásu. Zastrešovať má napríklad aj výstavbu nového podchodu pre voľne žijúce zvieratá, ktoré sa tak budú môcť pohybovať vo svojom prirodzenom prostredí s nižším rizikom.