Elektromobilita si aktuálne prechádza celkom krušným obdobím, a to najmä kvôli zníženému dopytu, ktorý ani zďaleka nespĺňa očakávania trhu. Samozrejme, zhoršenie situácie monitorujú aj viaceré automobilky, ktoré ich vyrábajú. A poniektorí z nich už na to adekvátne reagujú. Americký Ford nedávno oznámil, že upravuje svoje pôvodné plány, teda že spaľovacie autá bude vyrábať aj po roku 2030. Teraz s podobným oznámením prichádza ďalšia známa automobilka, konkrétne Volvo, píše server Topspeed.sk.
Zmeny v plánoch švédskej automobilky prišli celkom nečakane. Volvo bolo jedným z prvých výrobcov, ktorí deklarovali maximálne úsilie smerom k expanzii elektrifikovaného portfólia. Obecne Švédsko je pritom v oblasti elektromobility považované za svetového lídra, nakoľko tu elektrický pohon v predajoch prekonáva spaľováky, a to nie so zrovna malým rozdielom.
Volvo, ktoré funguje pod ochrannými krídlami čínskeho koncernu Geely, dlhodobo prehlasuje, že časom definitívne skončí s produkciou spaľovacích áut a kompletne ich nahradí elektrický pohonom. Zlomovým okamihom v tomto smere mal byť rok 2030.
Záujem klesá, automobilky reagujú
Rok 2024 zatiaľ nie je k elektromobilom dvakrát zhovievavý. Dopyt po nich klesá, hoci je pravda, že na hŕstke trhov je situácia stále celkom priaznivá. V prvom polroku sa im darilo napríklad vo Francúzsku, Nórsku, Holandsku a Veľkej Británii. Ak si však vezmeme ich výkonnosť v rámci celej Európy, možno si všimnúť citeľného zhoršenia. Napríklad v Nemecku podiel elektromobilov na celkovom vozovom parku klesol zo 14,3 percenta na 11,9 percenta. Podobná situácia sa odohrala aj v Španielsku či Taliansku.
Súčasný vývoj je v priammo rozpore s pôvodnými očakávaniami trhu. Predpokladalo sa, že čoraz bližší termín zákazu predaja nových spaľovákov, ktorý má na území Európskej únie (EÚ) nadobudnúť účinnosť v roku 2035, spôsobí kontinuálny rast predaja elektromobilov, a teda aj rast ich trhového podielu.
Dopyt však aktuálne trápia značné výkyvy. Nie je to pritom ani tak chyba samotných elektromobilov, teda aspoň v určitej miere. Elektromobily ako také sú stále relatívne drahé, pokiaľ ich porovnávame s priemernými obstarávacím cenami spaľovákov. Nákladnejšie sú potom aj prípravné opravy. K zhoršeniu situácie však nepochybne prispievajú aj nedostatočné či nulové stimuly zo strany vlád jednotlivých štátov či slabo rozvinutá nabíjacia infraštruktúra v niektorých regiónoch.
Samozrejme, automobilky pokles dopytu nevnímajú pozitívne. Viaceré z nich sa naň rozhodli zareagovať úpravou svojich pôvodných plánov, ktoré často hovorili o definitívnom konci výroby spaľovákov.
Plány mení aj Volvo
Do tejto skupiny sa po novom pridáva aj Volvo. Jim Rowan, šéf automobilky, počas online konferencie s investormi oznámil, že hoci je elektrický pohon lepší ako spaľovací motor, ešte nejaký čas potrvá, kým sa rôzne časti sveta plne otvoria myšlienke elektromobilov.
Poskytol potom aj dočasné riešenie, ktoré vníma ako ideálny most pre zákazníkov, ktorí ešte nie sú pripravení na kúpu elektromobilu. Sú ním autá s hybridným pohonom. Rowan vysvetlil, že plug-in hybridy a mild hybridy majú aj naďalej silnú pozíciu na trhu, a preto bude do tohto segmentu aktívne investovať.
Volvo registruje pokles v predajoch elektromobilov najmä v Spojených štátoch, kde mali od januára do júna klesnúť o neuveriteľných 71 percent. Miestni díleri rátajú s tým, že hybridné modely budú expedovať aj po roku 2030, ktorý sa v rámci automobilového priemyslu všeobecne považuje za akýsi prológ nastupujúcim legislatívam, ktorých cieľom je úplne vyradiť spaľováky z ciest.
Švédska automobilka chce prežiť, a preto musí adekvátne reagovať na aktuálne dianie, aj keď to znamená výrazný odklon od pôvodných plánov. Volvo je stále len firma. A firma musí generovať zisk.
Slová generálneho riaditeľa však celkom jasne naznačujú, že na elektromobily rozhodne neplánuje zanevrieť. Ak by však investovala výhradne do elektrického pohonu, mohla by sa dostať do vážnych finančných ťažkostí.