Európski výrobcovia automobilov sa obávajú vzostupu výrobcov z Číny. Tu totiž dostávajú výrazné dotácie od štátu, čo im pomáha expandovať na viaceré zahraničné trhy, a to za celkom nízke ceny. Expandujú pritom aj na Slovensko, no tu sa ktovieakej popularite zatiaľ netešia, píše portál Aktuality.sk.
Odborníci pôvodne predpokladali, že dravá konkurencia z Číny si uchmatne podstatnú časť z trhu, ktorému aktuálne dominujú výrobcovia z Japonska a Južnej Kórey. Ich predpovede však, aspoň nateraz, ostávajú nenaplnené. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu SR sa na Slovensku za prvých päť mesiacov tohto roka predalo len 463 vozidiel čínskeho pôvodu, konkrétne značiek Dongfeng, Seres a MG.
Podľa Lukáša Hladíka z portálu Autobazar.eu toto nie sú čísla, ktoré by mohli byť klasifikované ako úspešný vstup na trh. Dodal, že aj samotné automobilky pravdepodobne mali o čosi vyššie očakávania.
Slabé povedomie
Dôvodom pre takto slabý doterajší výkon je podľa neho nízke povedomie o produktoch zmienených výrobcov. To je zrejme spôsobené tým, že ide o nové značky, ktoré na Slovensku nemajú vybudovanú reputáciu, a teda ani dôveru u spotrebiteľov. Mnohí preto o ich autách buď to nevedia, alebo si všetky vozidlá z Číny automaticky spájajú s niečím nekvalitným a nezaujímavým.
Znalejší a skúsenejší vedia, že čínske vozidlá sú náramne konkurencieschopné. Platí to predovšetkým pre elektromobily, na ktorých dovoz sa Európska únia (EÚ) rozhodla uvaliť poriadne mastné clá.
Podobný názor ako Hladík má aj Tomáš Vranka, analytik zo spoločnosti XTB. Tvrdí, že podobná stigma sa kedysi spájala aj s výrobcami z Kórey, no dnes ich vozidlá patria medzi najpopulárnejšie. Ako príklad možno použiť modely značiek Kia či Hyundai. Ďalej dodáva, že podobnú situáciu bolo možné pozorovať aj pri čínskej elektronike, čiže smartfónoch, notebookoch alebo robotických vysávačoch. Aj tieto produkty však sú dnes na Slovensku veľmi obľúbené.
Čínske vozidlá tak u nás rozhodne môžu mať budúcnosť, len tomu treba dať trochu času, kým sa ne domáci aklimatizujú. Ako dlho tento proces potrvá, to nevie nikto.
Nateraz sa čínski výrobcovia musia vysporiadať s veľmi slabými predajmi. Ako bolo spomenuté, v priebehu prvých piatich mesiacoch sa im na Slovensku podarilo predať len 463 vozidiel, čo predstavuje podiel vo výške necelých dvoch percent.
Časom by sa mali presadiť
Zaujímavosťou však je, že spomedzi troch firiem sa výrazne najviac darilo MG. Tá totiž v sledovanom časovom období predala až 434 vozidiel. Dongfeng sa podarilo predať 25 vozidiel, zatiaľ čo autá značky Seres si kúpili len štyria motoristi.
MG možno viacerým nič extra nehovorí, no v skutočnosti ide o značku s bohatou históriou. Pôvodne ide o britskú firmu, ktorú preslávili športové automobily. A keďže má pôvod v Európe, zákazníci majú voči nej viac dôvery.
Odborníci sú toho názoru, že čínske vozidlá sa na Slovensku časom presadia. Podľa Vranku to bude do veľkej miery závisieť od toho, ako rýchlo sa im podarí v krajine rozšíriť predajnú a servisnú sieť. Samozrejme, dôležitý bude aj marketing, resp. spôsob propagácie, ale aj to, aké zvolia ceny. Dá sa očakávať, že ceny spomedzi všetkých faktorov zohrajú najdôležitejšiu úlohu, keďže slovenskí spotrebitelia sú na ne podstatne citlivejší, než priemerní európski spotrebitelia.
Clá na dovoz
V tomto bode možno premostiť späť k spomenutým mastným clám na dovoz zo strany EÚ. Tie vyplynuli z antisubvenčného vyšetrovania zastrešovaného Európskou komisiou (EK). Čínska strana sa voči rozhodnutiu bloku ohradila a varovala, že ak od ciel neupustí, podnikne adekvátne protiopatrenia. Clá na dovoz čínskych elektromobilov môžu dosahovať až 37,6 percenta.
Ak by boli skutočne zavedené, čínske vozidlá v Európe by citeľne zdraželi, čo pre „citlivých“ slovenských spotrebiteľov rozhodne nie je dobrá správa.
Čína by to však mohla aspoň čiastočne vykompenzovať výstavbou montážnych závodov priamo v Európe. Automobilka BYD s tým už začala, buduje závod na území Maďarska.