Vplyv čínskych automobiliek má v najbližších rokoch výrazne stúpnuť. Hoci Spojené štáty a po novom aj Európa podnikajú kroky, aby sa tak nestalo, výrobcovia vozidiel z Číny si vraj môžu do roku 2030 podmaniť až tretinu globálneho trhu. Podľa poradenskej spoločnosti Alix Partners si získajú priazeň aj na európskom trhu, a to na úkor ako miestnych, tak aj japonských a kórejských značiek, informuje denník Teraz.sk.
Čínske automobilky majú zavariť konkurencii predovšetkým svojimi elektromobilmi. Ich výrobné náklady na území sú totiž až o tretinu nižšie v porovnaní s Európou. Taktiež stojí za zmienku, že vývojové cykly automobiliek sú tu citeľne kratšie, tentokrát v porovnaní s globálnou konkurenciou.
Rastúci vplyv čínskych výrobcov elektromobilov je v súvislosti s Európou problém najmä pre tunajšie automobilky. Hrozí im totiž, že v kľúčovom rozmachu elektromobility, ktorý nás podľa odborníkov čaká relatívne čoskoro, prídu o veľkú časť potenciálnej klientely, a to práve v prospech hráčov z Číny.
EÚ zakročila, zvolila vysoké clá
Samozrejme, Európska únia (EÚ) si túto hrozbu uvedomuje a dokonca už aj podnikla celkom rázne kroky. Približne v polovici júna sme sa dozvedeli, že blok plánuje uvaliť na dovoz čínskych elektromobilov clá vo výške až 38,1 percenta. Tento verdikt vyplynul z dlhšieho antisubvenčného vyšetrovania zastrešovaného Európskou komisiou (EK).
EK sa zrejme nepozdávali ohromné dotácie, ktoré Čína pumpovala do svojej elektromobility, a v dôsledku ktorých sa čínske elektrické vozidlá začali stávať reálnou hrozbou aj pre európskych výrobcov.
Reakcia čínskej strany na takmer 40-percentné dotácie priveľmi neprekvapila. Tamojšie ministerstvo obchodu prehlásilo, že informácie, ktoré si EK vyžiadala v rámci svojho antisubvenčného vyšetrovania, boli bezprecedentné. Bezprecedentné mali byť ako po obsahovej, tak aj objemovej stránke. EK si vraj vyžiadala informácie ohľadne metód, ktoré producenti využívajú na získavanie surovín potrebných na výrobu batérií. Taktiež si vraj vyžiadala podrobnosti ohľadne výroby materiálov, tvorby cien a rozvoja distribučných kanálov.
Čína hrozí protiopatreniami
Čínske médiá dokonca uviedli, že celé antisubvenčné vyšetrovanie zo strany EK mohlo byť len zásterkou pre špionáž. Ministerstvo obchodu pohrozilo, že ak EÚ neupustí od prísnych ciel, bude musieť podniknúť adekvátne protiopatrenia.
EÚ napokon clá len trošku zmiernila, takže požiadavky čínskej strany ostávajú nenaplnené. Tá už údajne začala s cieleným antidumpingovým vyšetrovaním dovozu bravčového mäsa. Situácia sa však ešte stále môže zmeniť. Nové clá majú platiť od 4. júla.
Dopyt klesá, no vraj len dočasne
Pokiaľ ide o funkčnosť európskych ciel, podľa Fabiana Pionteka, experta z Alix Partners pre automobilové odvetvie, môžu vyššie clá EÚ na čínske automobily krátkodobo spomaliť dovoz a podporiť predajné ceny, no zároveň vraj urýchlia miestnu výrobu čínskych vozidiel a komponentov na území Európy.
Čo sa týka elektromobility v Európe ako takej, výrobcovia sa aj vplyvnom politických nátlakov rozhodli aktívne investovať do výroby elektrických vozidiel. V súčasnosti má dopyt po elektrickom pohone klesať, no odborníci z Alix Partners aj napriek tomu očakávajú, že podiel nových elektromobilov na celkovom počet nových vozidiel, pokiaľ ide o európsky trh, sa do roku 2030 zvýši zo súčasných 20 percent na 40 percent.