Európska únia (EÚ) nedávno uvalila mimoriadne vysoké clá na dovoz čínskych vozidiel, a to s cieľom obmedziť ich vplyv a zároveň podporiť výkonnosť domácich producentov. Samozrejme, čínska strana s týmto krokom nesúhlasí, no nie každá tamojšia firma si z toho robí ťažkú hlavu. Príkladom je automobilka Hongqi, ktorá, ako informuje magazín Autocar, plánuje už čoskoro posilniť svoje postavenie práve na európskom trhu. Jej ďalšou destináciou by malo byť Spojené kráľovstvo.
Európska únia (EÚ) dávnejšie uviedla, že navýši clá na dovoz vozidiel z Číny. Toto rozhodnutie bolo výsledkom antisubvenčného vyšetrovania zastrešovaného Európskou komisiou (EK). Pochopiteľne, Čína prejavila svoj rázny nesúhlas. Che Ja-tung, hovorca čínskeho ministerstva obchodu, prehlásil, že informácie, ktoré si EK vyžiadala v rámci vyšetrovania, boli bezprecedentné, a to ako objemom, tak aj charakterom.
Komisia si mala vyžiadať informácie napríklad o spôsoboch a metódach, ktoré čínske automobilky využívajú na získavanie surovín potrebných na výrobu batérií, ako aj o výrobe materiálov, tvorbe cien a rozvoji distribučných kanálov. Tamojšie médiá dokonca začali šíriť podozrenie, že celé vyšetrovanie bolo v skutočnosti iba zásterkou pre špionáž.
Neskôr sme sa dozvedeli, že dve strany rokujú o alternatívnych riešeniach, teda o možnosti vyriešiť situáciu bez astronomických ciel. Zdá sa ale, že tieto rokovania pre Čínu nepriniesli žiadaný výsledok. Podrobnejšie si o téme ciel na dovoz čínskych áut môžete prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.
Najstaršia čínska automobilka
Vráťme sa k Hongqi. Táto čínska automobilka plánuje expandovať do ďalšej poprednej európskej krajiny už o necelé dva roky, teda v priebehu 2026. Ako bolo spomenuté, po novom by mala zavítať do Spojeného kráľovstva.
Ide o najstaršiu čínsku firmu zameranú na vývoj automobilov. Založená bola v roku 1958, čiže ešte predtým, ako bolo v Číne legálne súkromné vlastníctvo áut. Vlastnená je čínskou výrobnou skupinou First Automobile Works (FAW) a zameriava sa predovšetkým na luxusné, resp. prémiové modely.
Jej vozidlá teda nie sú zrovna „bežné“. Konkrétne v Číne sú známe tým, že ich používajú štátni hodnostári a dokonca aj prezident. Časom sa začala hojne zaujímať o elektrický pohon, ktorý napokon rozšírila aj mimo svoje domáce územie.
Spoločnosť začala expandovať do zahraničia až v roku 2018. Pokiaľ ide o Európu, svoje elektromobily ponúka v Dánsku, Švédsku a Nórsku. V regióne teda nie je úplným nováčikom. Chce tu však rozšíriť svoju pôsobnosť, aby si zabezpečila silnejšiu pozíciu. Európu totiž vníma ako kľúčový trh pre špičkové a luxusné vozidlá.
Dvojica špičkových modelov
V rámci expanzie má na európsky trh uviesť dva nové elektromobily, a to sedan EH7 a SUV model EHS7. Obidva kúsky majú výrazne odlišný dizajn, čo sa týka porovnania s benzínovými a hybridnými vozidlami z produkcie spoločnosti. Vraj je tomu tak preto, lebo chce osloviť aj mladších zákazníkov.
Presný dátum vstupu na územie Spojeného kráľovstva zatiaľ nebol potvrdený. Giles Taylor, šéf dizajnu vo FAW, ktorý predtým pôsobil ako šéf dizajnu v Rolls-Royce, však uviedol, že predbežne bol tento krok naplánovaný na rok 2026. Tento termín má umožniť prestavbu elektrických vozidiel s pravostranným riadením, ako aj vybudovanie stabilnej siete predajcov. Rovnako by sa mal zhodovať s plánovanými modernizáciami oboch modelov.
Pokiaľ ide o samotné nové vozidlá, model EH7 je dlhý takmer 5 metrov a v rázvore meria 3 metre. Postavený je na vlastnej platforme Hongqi. Spoločnosť si vlastnoručne navrhla aj softvérovú architektúru.
Špičkové verzie EH7 a EHS7 majú rovnakú dvojmotorovú pohonnú jednotku s celkovým výkonom 610 koní. Sedan sa vraj dokáže vyšplhať z 0 na 100 km/h v priebehu len 3,5 sekundy, zatiaľ čo SUV to má trvať okolo 3,9 sekundy. V ponuke potom budú aj verzie vybavené jedným motorom a pohonom zadných kolies.
Na ostatných trhoch sa dvojica elektromobilov predáva s 85 kW alebo 111 kWh batériou. Väčšia kapacita v dvojmotorovej verzii sedanu poskytuje dojazd na približne 579 km. V prípade SUV má dojazd činiť okolo 529 km. Výrobca taktiež uviedol, že nové verzie vozidiel budú podporovať rýchle nabíjanie, konkrétne pri výkone 246 kW, ako aj disponovať vzduchovým odpružením.
Taylor dodal, že má v úmysle na území Európy prekonávať ostatné značky, preto zákazníkom ponúkne aj určité možnosti prispôsobenia, keď si budú chcieť kúpiť niektoré z jej nových vozidiel.
Čo sa týka benzínových modelov, tie u nás automobilka uviesť neplánuje. Je ale možné, že sem časom prinesie hybridné modely. Celkovo má vraj Hongqi v pláne uviesť až 12 nových vozidiel na zámorské trhy, a to v priebehu nadchádzajúcich piatich rokov. Koľko z nich sa dostane do Európy, zatiaľ nevieme.