Batériové technológie pre elektromobily napredujú priam raketovým tempom. Takmer pravidelne sa doslýchame o nových článkoch, ktoré ponúkajú čoraz vyššiu energetickú hustotu alebo rýchlejšie nabíjanie, prípadne oboje. Teraz server TechRadar informuje o batérii, ktorá sa nielenže dokáže nabiť v priebehu pár minút, ale taktiež môže vydržať v prevádzke desiatky rokov.
Tento článok nesie názov Short Blade (krátke ostrie), ktorý odkazuje na štíhlu a krátku konštrukciu. O jeho vznik sa postarala čínska spoločnosť Geely, ktorá vlastní napríklad Volvo, ako aj niekoľko ďalších výrobcov elektromobilov. Tvrdí, že pokročilá technológia použitá v batérii Short Blade uľahčuje pohyb iónov lítia medzi elektródami, čo zabezpečuje vyššiu životnosť a zlepšuje celkové kapacity výkonu, pokiaľ ide o nabíjanie.
Ustojí aj mrazy či nehody
Testy ukázali, že batéria Short Blade sa dokáže nabiť z 10 na 80 percent v priebehu 17 minút, čo je značný rozdiel oproti 26 minútam, ktoré trvá nabitie existujúcich batérií Long Blade. Firma taktiež demonštrovala, že nová batéria si dokáže veľmi schopne poradiť s extrémne chladným počasím, kedy si zachováva pomalé vybíjanie, a teda dlhší dojazd, než batérie Long Blade.
Starší typ batérií si pri teplote -30 °C zachováva čísla, ktoré sú ekvivalentom 78,96 percenta pôvodnej kapacity. Pri batérii Short Blade je to až 90,54 percenta. To znamená, že aj keď sú vonku mrazy, batéria sa stále správa takmer „normálne“.
Za túto obdivuhodnú schopnosť možno vďačiť technológii Self-Fusing, ktorá sa nachádza na povrchu elektród, a zabraňuje stratám energie, a to dokonca aj v prípade nehôd. Ak náhodou dôjde k poškodeniu, hliníková fólia na batérii sa spojí s membránou, čím sa vytvorí akási izolačná vrstva. To by taktiež malo eliminovať riziko vznietenia.
Konkrétne faktor bezpečnosti sa spoločnosť rozhodla otestovať tým, že na batériu vystrelila 5,8 mm náboj z pechotnej pušky. Skutočne nedošlo k žiadnemu vznieteniu.
Bleskovým nabíjaním prekvapujú aj Briti
Oznámenie batérie Short Blade prichádza krátko po tom, čo britská inžinierska firma Nyobolt predstavila novú technológiu bleskurýchleho nabíjania pre elektromobily. Konkrétne uviedla, že jej predsériové vozidlo Nyobolt EV je schopné doplniť batériu s objemom 35 kWh z 10 na 80 percent v priebehu len štyri a pol minúty. Dodala, že táto technológia je schopná viacnásobného rýchleho nabíjania bez rizika poškodenia článkov či ovplyvnenia ich celkovej životnosti.
Samozrejme, článok s kapacitou 35 kWh má relatívne krátky dojazd. No ak by ho bolo možné nabiť do piatich minút, mnohým by to zrejme neprekážalo. Menší objem pritom znamená nižšiu hmotnosť, čo znamená, že kompaktnejšie batérie by mohli otvoriť dvere k plne elektrickým športovým modelom, okrem iného.
Výdrž až päť desaťročí
Geely ani Nyobolt doposiaľ neoznámili časové plány týkajúce sa výroby, ako ani výšky nákladov spätých s ich novými batériovými technológiami. Vraj je ale vysoko pravdepodobné, že Geely rezervuje batériu Short Blade pre niektoré zo svojich prémiovejších modelov, ktoré by mohli debutovať pod značkami Volvo, Lotus, Polestar alebo Zeekr.
To by však bola celkom škoda, keďže článok má v rukáve skryté jedno cenné eso. Firma totiž tvrdí, že jeden kus dokáže vydržať v prevádzke až 50 rokov. Ráta pritom s predpokladom, že bude súčasťou elektromobilu, ktorého majiteľ ročne najazdí okolo 20 000 kilometrov.
Pochopiteľne, asi nikto nepoužíva jedno a to isté vozidlo päť desaťročí. Takto ohromujúca životnosť by však nepochybne zabezpečila vyššiu zostatkovú hodnotu jazdených elektromobilov. Taktiež by bolo možné batériu po vyradení elektromobilu z prevádzky vyňať a recyklovať, čím by sa ušetrili náklady na výrobu nových batérií a taktiež by sa znížila záťaž na životné prostredie.