Európska únia (EÚ) cieli na významnú transformáciu celej dopravy. Ide totiž o sektor, ktorý výrazne prispieva k otepľovaniu globálnej klímy, nakoľko produkuje obrovské množstvo škodlivých emisií. Primárnym zameraním je nateraz osobná doprava, no postupne sa objavujú projekty, ktoré chcú dekarbonizovať aj hromadnú dopravu (MHD). Jeden z tých novších sa aktuálne realizuje v Plzni, metropole západného Česka. Do testovacej prevádzky tu totiž nasadili prvú „smart“ električku. Informuje o tom české O2.
Plzeň má ambíciu stať sa inteligentným mestom nielen s bezpečnejšou, ale aj efektívnejšou a ekologicky prívetivejšou dopravou. V rámci dlhodobého procesu modernizácie experimentuje s viacerými možnosťami, pričom jedna z nich zahŕňa nasadenie tzv. inteligentných električiek, ktoré dokážu komunikovať so svojím okolím a reagovať na rôzne situácie na trati.
Prvú takúto električku začalo mesto testovať tento mesiac. Na projekte sa podieľa rozsiahle konzorcium partnerov, medzi ktorých patrí INTENS Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeská univerzita v Plzni a ČVUT v Prahe. Nesie názov DIDYMOS a financovaný je z programu DOPRAVA 2020+ Technologickej agentúry ČR v spolupráci s rezortom dopravy.
Električka komunikuje so svojím prostredím
Smart električka je vybavený špeciálnymi jednotkami, ktoré jej umožňujú komunikovať a interagovať s dopravnou infraštruktúrou. Výbava taktiež obsahuje niekoľko kamier a lidarových senzorov, ktoré jej umožňujú orientáciu v priestore. Má prístup k aktuálnym a presným mapovým podkladom, vďaka čomu dokáže adekvátne reagovať na rôzne situácie, ktoré sa môžu na trati vyskytnúť., napríklad na prekážky v plánovanej trase či prechádzajúcich chodcov.
Električka ďalej obsahuje jednotku, ktorá jej umožňuje tzv. C2X komunikáciu. Martin Volný, konateľ spoločnosti INTENS Corporation, považuje za jeden z hlavných prínosov električky podporu 5G sietí, vďaka ktorej dokáže komunikovať s ostatnými prvkami na trase a náležite informovať vodiča napríklad na blížiace sa vozidlo IZS. Automatický zaistí, aby toto vozidlo malo prednostný prejazd križovatkou, čo cestujúcim prináša viac bezpečnosti a presnejší cestovný poriadok.
Konkrétne bola pre účely experimentu využitá električka Škoda 40T. Škoda Auto do nej nainštalovala vlastný antikolízny systém s názvom ACS so špeciálnou optimalizáciou. Spoločnosť vníma smart električku ako dôležitý krok smerom k vyššej efektivite, spoľahlivejšej bezpečnosti a lepšej environmentálnej udržateľnosti mestskej dopravy.
Prísne testy
Pilotné testy električky sa odohrali na električkovej slučke v blízkosti kampusu Západočeskej univerzity v Plzni. Výskumníci počas nich skúmali reakcie električky v krízových situáciách. To zahŕňalo napríklad automatické detegovanie prekážky v prejazdnom profile električky, rozpoznávanie vozidiel blížiacich sa zo slepého uhla, ako aj upozornenie na blížiace sa a následne zasahujúce vozidlo IZS. Okrem toho bola skúmaná aj schopnosť automatického detegovania a informovania okolitých vozidiel o dopravnej nehode.
Jiří Ptáček, generálny riaditeľ Plzeňských mestských opravných podnikov, dôjde v meste každý rok ku asi 300 až 400 väčším i menším nehodám, pričom len v rámci električiek má byť nehôd každým rokom okolo stovky, a to s celkovými škodami v hodnote okolo 5 miliónov korún (196-tisíc eur). V prípade, že by antikolízny systém od Škoda Auto dokázal takéto udalosti správne vyhodnocovať a následne eliminovať, došlo by nielen k zníženiu nákladov na opravy, ale aj k zníženiu množstva zranení, ku ktorým pri nehodách bežne dochádza.
Je to len začiatok
V rámci projektu bol taktiež obohatený 3D model mesta o pilotnú oblasť s električkovou slučkou. Karel Janečka z Fakulty aplikovaných vied Západočeskej univerzity v Plzni vysvetlil, že práca sa opierala najmä o vizualizáciu dát poskytnutých digitálnym dvojčaťom električkového úseku a následné rozšírenie 3D modelu mesta o vybrané objekty z máp v HD rozlíšení. Tie vraj budú využiteľné nielen pre projekt smart električky, ale aj pre ďalšie plány mesta, ktoré vraj zahŕňajú aj testovanie autonómnych vozidiel.
K úspešnosti projektu má napokon prispieť aj rozmach inteligentných križovatiek, ktorých je v meste čoraz viac. V poslednom období boli rozšírené o ďalšie senzory, ktoré by mali zabezpečiť bezpečnejšiu i plynulejšiu premávku.
Ak všetko prebehne podľa očakávaní, jedným z hlavných výstupov má byť metodika, ktorú mesto bude môcť využiť na integráciu moderných technológií do celej mestskej hromadnej dopravy.