BMW v očiach mnohých vystupuje ako výrobca luxusných, no zároveň športových automobilov s vysokým výkonom. V skutočnosti ale čoraz viac sústreďuje svoju pozornosť na elektrický pohon, pričom v tejto oblasti za poslednú dobu učinil niekoľko dôležitých pokrokov. A teraz prichádza ďalší. Automobilka priamo na svojom webe informovala, že čoskoro zaháji testovanie novej technológie, ktorá by mala elektrickému pohonu poskytnúť mimoriadne dlhý dojazd.
Prekvapivo sa táto technológia netýka akejsi novej batérie, ale nového elektromotora. Spoločnosť sa ho chystá otestovať v rámci spolupráce medzi svojou BMW Startup Garage a mníchovskou firmou DeepDrive.
Konkrétne pôjde o skúšku technológie dvojitého rotora, od ktorého sa očakáva, že poskytne mimoriadnu účinnosť, čo by malo zabezpečiť podstatne dlhší dojazd. Test pritom bude prebiehať priamo v teréne. Tento krok nasleduje po úspešnom pilotnom projekte, ktorý priniesol celkom sľubné výsledky. Ak všetko klapne podľa plánu, nový typ pohonu bude inštalovaný v rôznych verziách do viacerých modelov z produkcie BMW Group.
Dva motory v jednom komponente
Zjednodušene možno povedať, že koncept prezentovaný spoločnosťou DeepDrive spája dva elektromotory do jedného kompaktného, no za to mimoriadne výkonného a energeticky efektívneho komponentu. Ponúknuť by taktiež mal vysoký krútiaci moment.
Stator v bežnom elektromotore poháňa buď to vnútorný, alebo vonkajší motor. V rámci nového konceptu poháňa stator obidva rotory súčasne. Kompaktná konštrukcia a nízka hmotnosť jednotky umožní inštaláciu vlastného elektromotora na každý náboj kolesa. Podľa automobilky bude možné túto technológiu využiť ako v tradičnom, tak aj centralizovanom systéme pohonu.
Koncept prekonal očakávania
BMW bolo prvým výrobcom, ktorý sa rozhodol dôverovať prospektom spoločnosti DeepDrive, pričom od roku 2021 s nou kontinuálne prehlbuje svoju spoluprácu. Technológia, na ktorej pracujú aktuálne, má priniesť bezprecedentné kapacity. Karol Virsik, vedúci oddelenia výskumných konceptov a technológií vozidiel v BMW Group, uviedol, že prototypy DeepDrive dokonca do istej miery prekonali očakávané špecifikácie.
Ako bolo spomenuté, po pilotnom testovaní na skúšobnej stanici bol koncept akceptovaný ako úspešný, a to na základe viacerých sľubných výsledkov. Teraz je na rade overenie jeho funkčnosti na skutočných cestách.
Prínos pre viacero modelov
Keďže jednotlivé motory na kolesách budú potrebovať menej miesta a budú nielen energeticky efektívnejšie, ale aj ľahšie a predovšetkým lacnejšie, technológia bude atraktívnou voľbou pre mnoho modelov vozidiel. Do istej miery by sa na tom mala podpísať aj široká škálovateľnosť.
Pokiaľ ide o samotnú DeepDrive, tá spolupracuje aj s inými významnými výrobcami a dodávateľmi, vrátane spoločnosti Continental. V tomto roku bol jej nový koncept elektromotora ocenený Nemeckou cenou za inovácie. Bolo to však práve BMW, ktoré firme poskytlo akýsi odrazový mostík.
Na záver ešte možno podotknúť, že podľa prvotných simulácií by sa mohol dojazd vozidiel vďaka novej technológii predĺžiť až o 20 percent. Rovnako by mala umožniť potrebu až o pätinu ľahších batérií.