Popredný nemecký výrobca automobilov Volkswagen vydal dôležité oznámenie. Dočasne pozastavuje svoj slovenský výrobný závod, ktorý sa nachádza na území hlavného mesta. Netreba však hneď panikáriť. Ide totiž o plánovanú letnú odstávku, počas ktorej budú zamestnanci čerpať celozávodnú dovolenku, píše denník Teraz.sk.
Nejde teda o definitívne zastavenie výroby, ani odstávku, ktorá by mala nejaký vážny dôvod. Produkcia bude pozastavená v pondelok 15. júla a trvať bude do nedele 28. júla. Pôvodne o tom informovala priamo Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa spoločnosti. Pokiaľ ide o martinský závod, ten by mal pokračovať vo výrobe komponentov podľa štandardného rozvrhu, teda bez odstávky. V tomto prípade si tak zamestnanci čerpajú dovolenku individuálne.
Hovorkyňa skonštatovala, že počas plánovanej odstávky sú štandardne naplánované aktivity, ktoré podnik realizuje v spolupráci s externými firmami a ktoré nie je možné uskutočniť počas bežiacej výroby. V nadchádzajúcich dvoch týždňoch bude aktívnych v priemere okolo 1 700 zamestnancov a pracovníkov externých firiem. Spoločne budú zastrešovať okolo 220 aktivít, ako sú napríklad výmeny a úpravy zariadení, prestavby na výrobných linkách v celom podniku či inštalácia nových technológií.
Plánované aktivity sú späté s nedávnymi zmenami v produktovom portfóliu, menovite ukončením výroby malých mestských vozidiel a začiatok produkcie nových modelov. Stojí za zmienku, že dvojtýždňová odstávka sa netýka zamestnancov činných v oblasti bezpečnosti, zásobovania energiami, ako ani zamestnancov z finančného a mzdového oddelenia.
Pokiaľ ide o zamestnancov, ktorí si budú čerpať celozávodnú dovolenku, koncern im plánuje voľné dni vykompenzovať. Ešte pred odchodom im vyplatí 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny.
Zamestnanci závodu využívajú zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku, pričom nad rámec zákona dostávajú príspevok aj na zahraničné dovolenky, ktorého presná výška sa odvíja od počtu členov rodiny. Maximálne však môže dosiahnuť 700 eur. Príspevok sa potom môže vzťahovať aj na rehabilitačné pobyty a na detské denné a pobytové tábory, a to ako na Slovensku, tak aj v zahraničí, vysvetlila Makayová.
Veľké plány do budúcna
Je potešujúce vidieť, že Volkswagen myslí na blaho svojich zamestnancov. A samozrejme, myslí aj na blaho svojich priaznivcov a zákazníkov. Jedným z mnohých dôkazov je plán týkajúci sa vývoja a výroby cenovo dostupnejšieho elektromobilu, ktorý by bol prínosom predovšetkým pre krajiny, kde rozmach elektromobility stagnuje a kde bežní ľudia nemajú dostatočné zárobky na to, aby si mohli kupovať elektromobily za aktuálne priemerné ceny.
Nejde pritom o žiadnu fámu či nepodloženú predikciu. Koncern skutočne dostal oprávnenie na zahájenie výroby lacnejšieho elektromobilu. Väčšina dôležitých podrobností stále chýba, no očakáva sa, že vozidlo vstúpi do predaja s cenou približne 20 000 eur. Žiaľ, jeho výroba začne až o pár rokov. Predbežne je celosvetová premiéra vozidla naplánovaná na rok 2027.
To ale rozhodne nie je jediný veľký projekt, ktoré koncern plánuje zrealizovať. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, na zozname je aj výroba vlastných batérií pre elektromobily. Táto aktivita má pripadnúť jeho dcérskej spoločnosti PowerCo.
Podľa dostupných informácií už bol dokončený prvý výrobný blok, a to na pôde závodu v nemeckom Salzgitteri. Aktuálne vraj prebieha inštalácia systémov pre výrobné linky. K spusteniu predsériovej výroby by malo dôjsť ešte tento rok, zatiaľ čo k zahájeniu sériovej výroby by malo dôjsť niekedy v priebehu toho budúceho.
Volkswagen chce vlastnými batériami vybaviť nemalú časť svojej elektrifikovanej flotily. Konkrétne si chce vlastnoručne vyrábať okolo 80 percent potrebného objemu. Zvyšných 20 percent by mal nakupovať od iných subjektov, resp. tretích strán.