Na pôde Európskej únie (EÚ) sa najväčšie technologické firmy už pred rokom museli podvoliť novým nariadeniam aktu o digitálnych službách (DSA). Cieľom tohto aktu je zvýšiť bezpečnosť a ochranu používateľov na internete, resp. regulovať internetový obsah. Ak firmy nedodržia stanovené podmienky, hrozia im poriadne mastné pokuty.
Konkrétnejšie sa DSA zameriava na skúmanie otázky, či dotknuté technologické firmy majú nastavené korektné procesy na redukciu škôd, ktoré môžu ich algoritmy napáchať. To znamená, že musia výkonným orgánom, ako je napríklad Európska komisia (EK), umožniť podrobnú kontrolu a analýzu svojich algoritmov.
Zmienená lehota sa týka týchto firiem a platforiem:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Bing
- Google Search
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Twitter (X)
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Čo je cieľom nových pravidiel v EÚ?
„Čo je nelegálne offilne, musí byť nelegálne aj online.“ Tak znie heslo, ktorým sa má DSA riadiť. Samozrejme, podrobná kontrola procesov, ktoré aplikujú najväčšie platformy sveta, nie je úplne jednoduchá. Rovnako mnohokrát nie je jednoduché ani rozhodnúť, čo prekračuje medze a čo nie. Zodpovedné orgány tak museli nájsť rovnováhu medzi právom na slobodný prejav a jeho zneužívaním. Za zneužívanie či porušovanie sa považuje napríklad šírenie nenávistných prejavov alebo dezinformácií.
Taktiež treba podotknúť, že hoci má DSA za cieľ chrániť používateľov internetu, oni sami nie sú primárnym zameraním. Akt sa zameriava výhradne na firmy a ich procesy, pričom zrejme dúfa, že týmto prístupom zabije dve muchy jednou ranou.
Mali by si vstúpiť do svedomia
Podobne ako doteraz, dotknuté platformy nie sú zo zákona zodpovedné za obsah, ktorý ponúkajú, ani nemajú za povinnosť ho vopred identifikovať. EÚ však dúfa, že po všetkých tých online kauzách, s ktorými sme sa za posledné roky stretli, ich dotlačí k zavedeniu primeraných kontrol. Požaduje pritom, aby časť kontrolného procesu zverili aj do rúk užívateľov, a to tak, že im ponúknu jednoduchšie nástroje na nahlasovanie obsahu porušujúceho pravidlá definované vnútroštátnymi právnymi predpismi.
Ovplyvní aj reklamu a obchody
Čo sa týka prevádzkovateľov obchodných stránok, tí musia disponovať možnosťou sledovať jednotlivých predajcov, aby sa minimalizovalo riziko podvodu. Aj oni pritom musia európske orgány pripúšťať k svojim algoritmom.
DSA ďalej ovplyvňuje aj reklamu. Akt zakazuje cielenie reklamy na neplnoletých používateľov, ako aj šírenie reklám založených na citlivých údajoch. Do tejto kategórie spadá napríklad náboženstvo či sexuálne orientácia. Dodržiavanie pravidiel v tejto oblasti sledujú nezávislé audity pod dohľadom Bruselu.
V prípade porušenia hrozia obrovské pokuty
Úradníci varujú, že za porušenie pravidiel firmám hrozí pokuta vo výške až 6 % ich celosvetových príjmov. Dodávajú, že ak sa takéto porušenie bude pravidelne opakovať, danej firme môže byť úplne zakázané prevádzkovať svoje činnosti na pôde EÚ.
Platformy poslúchajú
Napríklad Meta za týmto účelom zamestnala až 1 000 ľudí. TikTok taktiež prijal adekvátne opatrenia. Dokonca aj Elon Musk zverejnil, že Twitter (po novom X), podmienky DSA rešpektuje.
Odpor prišiel napríklad zo strany spoločnosti Amazon, ktorá podala odvolanie proti svojej prítomnosti na vyššie uvedenom zozname, hoci naznačil, že zvyšuje svoje investície do nahlasovania nelegálneho obsahu. Taktiež potvrdil, že aj ak sa jeho odvolanie nestretne s úspechom, predpisy DSA bude dodržiavať. Odvolanie proti svojej prítomnosti v zozname podala aj platforma Zalando.