Elektrický pohon je mnohými vnímaný ako budúcnosť osobnej dopravy. Konkrétne u nás, teda v Európskej únii (EÚ), táto budúcnosť pritom nie je až tak vzdialená – blok plánuje zakázať predaj nových spaľovákov už od roku 2035. Tento dátum sa nateraz zdá byť pevný, a to aj napriek tomu, že s ním viaceré krajiny, vrátane Slovenska, vyjadrili ostrý nesúhlas.
Niektoré krajiny sú v oblasti elektromobility vyspelejšie, iné zase menej. Do prvej kategórie nepochybne možno zaradiť napríklad Spojené štáty, ktoré sa aktuálne rozhodli rozmach elektrického pohonu podporiť poriadne tučnou finančnou injekciou, píše denník Teraz.sk.
Financie si rozdelia viaceré podniky
Administratíva Joea Bidena, súčasného prezidenta Spojených štátov, udelí granty v celkovom objeme až 1,7 miliardy amerických dolárov (1,57 miliardy eur), a to na podporu výroby elektrických vozidiel. Konkrétne rezort energetiky ich udelí za účelom vytvorenia i udržania tisícov pracovných miest, ako aj na podporu komunít, ktoré sú závislé od výroby vozidiel. Ako uviedol Biely dom, táto komunita dlhodobo poháňa americkú ekonomiku.
Granty budú odoslané do viacerých štátov, vrátane Michiganu, Pensylvánie a Georgie, kde by malo na jeseň dôjsť k tvrdým súbojom o post nového prezidenta. Ďalej sa ich dočkajú zariadenia v Ohiu, Illinois, Indiane, Marylande a Virgínii.
Očakáva sa, že poskytnuté finančné prostriedky budú schopné pokryť širokú škálu automobilového dodávateľského reťazca, vrátane elektrických motocyklov, školských autobusov či nákladných vozidiel. Biden taktiež očakáva, že pomôžu vytvoriť tisíce dobre platených pracovných miest.
Klimatický zákon
Granty budú financované z prelomového klimatického zákona, ktorý sa sformoval ešte v roku 2022. Jeho účelom, a teda aj účelom grantov, je zabezpečiť (zelenú) budúcnosť automobilového priemyslu v Spojených štátoch. Zaujímavosťou je, že oznámenie o finančných príspevkoch prichádza v čase, kedy prezident zaradom odmieta výzvy, ktoré požadujú jeho predčasné odstúpenie z funkcie.
Tie sa začali vyskytovať najmä po kurióznej kandidátskej diskusii, ktoré pre Bidena nedopadli zrovna dobre. Sám uznal, že jeho výkon mal ďaleko od dokonalého, no argumentoval ho tým, že jednoducho mal len „zlý deň“. To je však už iná téma.
Ochrana domácich subjektov
Späť k elektromobilom, Jennifer Granholmová, ministerka energetiky a bývalá guvernantka štátu Michigan, uviedla, že pre výrobnú komunitu nie je nič ťažšie, ako stratiť pracovné miesta v dôsledku zahraničnej konkurencie a meniaceho sa priemyslu. Zrejme tým odkazovala na rastúci nátlak producentov z Číny, ktorí sa aktuálne tešia ohromnému rastu, v nemalej miere kvôli štedrej podpore tamojšej vlády.
Čínske elektrické vozidlá v očiach mnohých predstavujú hrozbu pre domácich, resp. amerických výrobcov. Granty by mali vážnosť tejto hrozby zmierniť. Podľa Granholmovej pomôžu zabezpečiť, že automobilový priemysel Spojených štátov zostane konkurencieschopný, a to v komunitách a s pracovnou silou, ktorá podporuje automobilový priemysel po celé generácie.
Stojí za zmienku, že novo schválené granty dopĺňajú investície zo strany súkromného sektora, ktoré mali od nástupu Bidena na post prezidenta dosiahnuť výšky 177 miliárd dolárov (163 miliárd eur). Ak všetko pôjde podľa plánu, vďaka grantom budú vybrané projekty schopné vytvoriť viac ako 2 900 nových pracovných miest, ako aj zabezpečiť, aby sa vo všetkých jedenástich výrobných zariadeniach udržalo okolo 15 000 zamestnancov.
Kto dostane príspevok?
Z finančného príspevku bude ťažiť napríklad spoločnosť Blue Bird Body Co., konkrétne by mala dostať zhruba 80 miliónov dolárov (74 miliónov eur), a to na prerábku závodu v Georgii, ktorý sa dávnejšie využíval na výrobu dieselových motorov.
Fiat Chrysler dostane ešte viac, a to 335 miliónov dolárov (309 miliónov eur). Využiť ich má na prestavbu nečinného montážneho závodu v Illinois na plne funkčnú výrobnú linku pre elektromobily. Samostatne potom dostane ešte 250 miliónov dolárov (230 miliónov eur) na prerábku iného priestoru v Indiane. Pôvodne slúžil linkám na výrobu prevodoviek, po novom sa medzi jeho stenami budú produkovať elektrické pohonné moduly.
V neposlednom rade tu máme spoločnosť General Motors, ktorá obdrží 500 miliónov dolárov (461 miliónov eur) na prestavbu montážneho závodu v Michigane tak, aby sa v ňom mohli produkovať elektromobily. Čiastku 89 miliónov dolárov (82 miliónov eur) potom dostane Harley-Davidson, konkrétne na rozšírenie závodu v Pensylvánii na výrobu elektrických motocyklov. Napokon tu máme Volvo, ktoré využije príspevok 208 miliónov dolárov (191 miliónov eur) na modernizáciu až troch fabrík.
A čo my?
Pokiaľ ide o európsky región, na tom sa miera prieniku elektromobilov nesleduje zrovna jednoducho. Sú krajiny, kde elektrický pohon prekonáva spaľováky (napr. Nórsko), no stále je tu mnoho regiónov, kde do veľkej miery stagnuje. Do druhej zmienenej kategórie patrí aj Slovensko.
Stojí však za zmienku, že EÚ nedávno zaviedla až 37,6-percentná clá na dovoz čínskych elektromobilov. Tento celkom prísny verdikt mal byť vyvodený z niekoľko mesiacov trvajúceho antisubvenčného vyšetrovania, ktoré zastrešovala Európska komisia (EK). Čínska strana argumentovala, že si EK v rámci vyšetrovania pýtala až podozrivo veľa informácií, pričom podozrivá mala byť aj nátura žiadaných poznatkov. Tamojšie médiá dokonca označili vyšetrovanie za pokus o špionáž čínskych výrobcov.
Čína taktiež varovala, že ak budú clá naozaj zavedené, podnikne adekvátne protiopatrenia. Údajne už začala s cieleným antidumpingovým vyšetrovaním dovozu bravčového mäsa z EÚ. V dohľadnej dobe by sme sa taktiež mali viac dozvedieť o vyšetrovaní v oblasti dovážaných liehovín.