Nie každý ambiciózny či nádejný projekt sa skončí úspechom. Jedným z mnohých dôkazov je teraz už aj automobilka Fisker. Tá v pondelok definitívne vyhlásila bankrot a požiadala miestne, čiže americké úrady, o imunitu pred veriteľmi. O téme informuje server Aktuálně.cz.
Spoločnosť sa snažila vyhnúť tomuto katastrofálnemu koncu všetkými možnými prostriedkami. Jej poslednou spásou malo byť zlúčenie s niektorou z väčších automobiliek, no rokovania očividne neviedli k žiadnemu reálnemu výsledku. Meno automobilky, s ktorou sa mala zlúčiť, nepoznáme. Špekuluje sa však, že šlo o japonského výrobcu Nissan.
Fisker sa ešte chcel zachrániť vydaním elektrického SUV s názvom Ocean, pričom toto vozidlo uviedol ako na americký, tak aj na európsky trh. No žiaľ, všetky snahy vyšli navnivoč.
Veľké investície vyprázdnili účet
Jednou z hlavných príčin bankrotu sa zdá byť nerozumné hospodárenie s peniazmi. Firma aktívne investovala obrovské čiastky ako do výskumu a vývoja, tak aj do výroby a marketingu. Investície to však boli neuvážené, v dôsledku čoho sa z kasy rýchlo minuli všetky peniaze. Firma tak už nevedela adekvátne plniť svoje záväzky, čo sa spriadalo s viacerými nepríjemnosťami. Tie vyvrcholili 17. júna, kedy bol definitívne vyhlásený bankrot.
Pokiaľ ide o finančnú bilanciu, hodnota aktív spoločnosti má dosahovať okolo 500 miliónov až 1 miliardu dolárov, pričom hodnota záväzkov sa vraj pohybuje v rozmedzí od 100 do 500 miliónov dolárov. Presný počet veriteľov nie ej známy, no na základe úradnej dokumentácie sa odhaduje, že ich je niečo medzi 200 až 1 000.
Koniec inovatívnej americkej automobilky je tragický, no dá sa povedať, že bol viac-menej len otázkou času. Jedným z indikátorov bola cena akcií, ktorá dosiahla najvyššej úrovne koncom februára 2021 (28,50 dolára). V medziročnom porovnaní išlo o takmer 3-násobný rast, čo rozhodne načrtávalo optimistické prospekty.
Následne hodnota spoločnosti kolísala, až napokon došlo k definitívnemu pádu. Len za posledných 5 dní cena akcií klesla o 56,70 percenta, pričom v ročnom porovnaní ide až o 99,66-percentný pokles.
Celkom svetlý začiatok
Automobilka Fisker bola založená Henrikom Fiskerom a jeho ženou Geetou. Henrik pôvodne pracoval ako dizajnér v spoločnosti BMW, neskôr však pôsobil aj vo Forde a Aston Martine.
Vôbec prvým vozidlom, ktoré debutovalo pod dohľadom Henrika, bol model Fisker Karma. Išlo o plug-in hybrid a športový sedan, ktorý rozhodne mal čo ponúknuť. Štedrým predajom sa ale netešil. Pôvodná firma s názvom Fisker Automotive skrachovala v roku 2014. Následne bola odkúpená Číňanmi, ktorí z nej vytvorili Karma Automotive.
V novej podobe sa Fisker zameral za elektrický pohon. Henrik mal veľké plány pre už zmienené SUV Ocean. A chcel ich dosiahnuť napríklad tým, že vozidlo v spojených štátoch predával za dumpingové ceny. Šancu na úspech sa rozhodol zvýšiť aj expanziou na európsky trh, pričom výroba prebiehala u našich susedov, konkrétne v Rakúsku.
Napriek tomu sa ale automobilke akosi nedarilo preraziť. V priebehu celého minulého roku sa jej podarilo predať iba 10 000 vozidiel, čo bolo menej ako štvrtina plánovaného objemu predaja. Agentúra Reuters dokonca tvrdí, že dodaných bolo iba 4 700 kusov.