Xiaomi v decembri oficiálne predstavilo svoj prvý elektromobil. Modelový rad s označením SU7 ohromil vo viacerých smeroch. Pýši sa športovo-elegantným dizajnom, solídnymi technickými parametrami, ako aj nádejnou softvérovou výbavou, ktorá sa opiera o stále nové rozhranie Xiaomi HyperOS. Toto vozidlo sa hneď po prvotnom uvedení do predaja stalo megahitom.
Mnohí by si mysleli, že Xiaomi nechá ubehnúť nejaký čas, kým začne pracovať na druhej generácii svojho elektrického vozidla. Ako však píše server Mobilizujeme.cz, opak je pravdou. Už teraz vraj chystá nový elektromobil, ktorého predstavenie by mohlo byť bližšie, než by sme čakali. Dokonca už bol zachytený, ako brázdi čínske cesty, no zatiaľ len v maskovaní.
Úspešný vstup na nový trh
Xiaomi oficiálne uviedlo SU7 do predaja koncom marca tohto roku. Toto predstavenie bolo výsledkom dlhoročného úsilia, ktoré podľa Leia Juna, šéfa spoločnosti, dalo poriadne zabrať. Už na prvý pohľad však vidno, že vstup výrobcu malej spotrebnej elektroniky na trh s elektromobilmi bol dôkladne premyslený. Svedčí o tom napríklad skutočnosť, že Xiaomi predstavilo vozidlo v troch cenových kategóriách.
Najlacnejšia verzia SU7 dostala cenu 215 900 čínskych jüanov (približne 27 600 eur), prostredná verzia s prívlastkom „Pro“ bola nacenená na 245 900 jüanov (približne 31 500 eur), zatiaľ čo najvyššia verzia s prívlastkom „Max“ vstúpila do predaja za 299 900 jüanov (približne 38 400 eur).
Neboli to však len ceny, vďaka ktorým sa vozidlo okamžite stalo mimoriadne dopytovaným tovarom. Zásluhu na tom nepochybne majú aj technické parametre. V prípade najnižšej verzie možno vypichnúť elektromotor s výkonom 220 kW a krútiacim momentom 400 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 5,3 sekundy, maximálnu rýchlosť 210 km/h či batériu s kapacitou 73,6 kWh, ktorá by mala ponúkať dojazd zhruba 700 km. Verzie SU7 Pro a SU7 Max majú po dva elektromotory (220 kW + 275 kW), vďaka čomu dokážu zrýchliť z 0 na 100 km/h do necelých 3 sekúnd.
Xiaomi SU7 možno považovať za obrovský úspech aj napriek tomu, že má každý jeden model predávať s nemalou stratou, Konkrétne má výrobca na každý predaný kus doplácať okolo 8 600 eur. A keďže tento rok má v pláne predať asi 60 000 kusov, jeho celková čistá strata na tomto projekte sa môže vyšplhať až na 516 miliónov eur.
Xiaomi nemá na čo čakať
Straty však očividne výrobcovi ktovieako neprekážajú. Ako sme spomenuli vyššie, už teraz aktívne pracuje na druhej generácii svojho elektromobilu, ktorá sa dokonca začína ukazovať na prvých fotografiách, hoci iba v maskovacej kamufláži. Aj napriek maskovaniu však vidíme, že tentokrát nepôjde o športovo ladený sedan, ale o rozmernejšie SUV.
Vozidlo po konštrukčnej stránke nevyzerá nijak extra unikátne. Tým však rozhodne nechceme povedať, že by vyzeralo nudne. Len jednoducho nevyzerá až tak odlišne od ostatných SUV na trhu, ako napríklad Cybertruck.
Môžeme si všimnúť štyroch kolies, štyroch bočných dverí a jedného rozmerného kufra. Pokiaľ ide o prednú časť karosérie, zdá sa, že tá bude mať podobný dizajn ako SU7.
A to je asi všetko, čo môžeme vyčítať z dostupných fotografií, pokiaľ ide o dizajn. Žiaľ, podrobnejšie informácie nemáme k dispozícii ani čo sa týka technických parametrov. Vraj ale možno očakávať, že aj nové SUV bude mať do strechy zakomponovaný LiDAR senzor, čo značí, že sa v budúcnosti môže dočkať podpory režimu autopilota, teda NOA (Navigate on Pilot).
Na väčšinu podrobností o novom vozidle tak stále čakáme. No keďže sa už premáva po cestách, je vysoko pravdepodobné, že všetky kľúčové práce boli dokončené. Možno teda očakávať, že predstavenie je skôr bližšie, ako ďalej.
Model za 20 000 eur?
Na záver ešte možno zmieniť, že Xiaomi vraj v úzadí pracuje na ešte jednom elektrickom vozidle. Má ísť o cenovo dostupný variant. Špekuluje sa, že sa bude predávať za približne 150 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na necelých 20 000 eur. V tomto smere by sa tak firma pridala k postupne sa rozrastajúcej skupine výrobcov, ktorí chcú na trh priniesť elektromobily s čo najdostupnejšími cenovkami.