Od budúceho mesiaca začne na území Európskej únie (EÚ) platiť prísna podmienka, ktorá sa časom dotkne všetkých motoristov. Začiatkom júla totiž bude povinnosťou, aby všetky nové autá predávané na území bloku disponovali tzv. čiernou skrinkou, píše server Autoviny.sk.
EÚ dlhodobo optimalizuje dopravnú legislatívu tak, aby boli všetky cestné komunikácie čo najbezpečnejšie. Neraz sa premieľali napr. debaty o plošnom znížení maximálne povolenej rýchlosti na diaľniciach. Najbližšie však ku nám má iné opatrenie, ktoré začne platiť už 6. júla. Ako sme o pár viet vyššie, všetky nové autá predávané na území EÚ budú musieť byť vybavené čiernou skrinkou.
Čierna skrinka v každom novom aute
Čierna skrinka je zariadenie, ktoré väčšina doposiaľ poznala len z lietadiel. Ide o nástroj, ktorého účelom je kontinuálne zbierať informácie o vykonaných trasách, ktoré v prípade nehody slúžia ako dôkazové materiály na uľahčenie priebehu vyšetrovania. Veľmi podobne to bude fungovať aj v prípade cestných vozidiel. Čierne skrinky teda majú uľahčiť vyšetrovanie dopravných nehôd.
„Oficiálne sa nazýva zapisovač údajov o nehode, po anglicky Event Data Recorder. Odtiaľ je aj skratka EDR, pod ktorou sa zariadenie často skrýva,“ vysvetľuje Jan Večerník z technického vývoja Škoda Auto.
Čierna skrinka v prípade cestných vozidiel však nebude mať podobu fyzického komponentu, ale softvérovej funkcie. Do vozidiel sa tak nebude musieť inštalovať žiadne dedikované zariadenie. Na ukladanie kľúčových dát slúži riadiaca jednotka airbagu a jej pamäť. Do tejto pamäte sa priebežne zapisujú údaje, avšak kým nedôjde k aktivácii airbagov, uložené dáta sa neustále prepisujú, teda nahrádzajú novými.
Po zavedení čiernej skrinky sa budú ukladať dáta po dobu piatich sekúnd pred nehodou a piatich sekúnd po nej. Pri tomto systéme zapisovania sú informácie dôležité pre vyšetrovanie príčin kolízií ukladané do pamäte prakticky natrvalo, pričom ich nie je možné nijak upravovať a ani mazať. Taktiež platí, že dáta do riadiacej jednotky nemožno vpísať spätne.
Čo všetko zaznamenáva?
Systém EDR zaznamenáva predovšetkým údaje týkajúce sa samotného nárazu, vrátane aktivačných časov zádržných systémov, stavu obsadenia sedadiel, zmien rýchlosti a podobne. Ukladané sú však aj ďalšie užitočné informácie, ako sú rýchlosť vozidla pred nárazom, spomalenie v pozdĺžnom a priečnom smere, stav plynového a brzdového pedála, uhol natočenia volantu, informácie o stave systém ABS a ESP a otáčky motora.
Jednoducho zbiera tie informácie, ktoré sú potrebné pre čo najpresnejšie vyšetrovanie dopravných nehôd. Celkovo má zaznamenávaná vzorka pozostávať z viac ako tisícky údajov a hodnôt, ktoré jednotlivé jednotky vozidla posielajú do riadiacej jednotky airbagov.
Kto bude mať k dátam prístup?
Zaujímavosťou je, že k dátam zbieraným čiernou skrinkou nebude mať prístup ani vodič, ani servisný technik. Údaje budú môcť z auta „vytiahnuť“ len osoby disponujúce oprávňujúcou licenciou. „K dátam nemá prístup užívateľ vozidla, servisný technik a ani nikto iný neoprávnený. Údaje sa dajú načítať len pomocou špeciálneho nástroja s príslušnou licenciou,„ uvádza Večerník. Touto licenciou majú spravidla disponovať policajné zložky a súdni znalci.
Obmedzený prístup má svoj dôvod. V prípade, že dôjde k dopravnej nehode, nebudú môcť jej účastníci a ani servisní technici, ktorým budú havarované autá doručené na opravu, meniť uložené údaje, čím by sa mohol krivo určiť vinník.