Nech patríte do ktorejkoľvek generácie, zaručene viete, o čom je reč, keď sa spomenie slovo „Tetris“. Legendárna hra, ktorej účelom je čo najefektívnejšie skladať padajúce bloky kociek, sa zapísala do pamäti mnohým z nás, dokonca aj tým, ktorí bežne hry nehrajú. A prečo o nej hovoríme? Ako píše server Doupě.cz, dnes je to presne 40 rokov, čo tento skvost uzrel svetlo sveta.
Hru pred štyrmi dekádami vytvoril počítačový inžinier Alexej Pažitnov. Na stvorenie prvej verzie titulu využil sovietsky počítač Elektronika 60, ktorého špecifikácie sú na dnešné pomery prinajmenšom úsmevné.
Globálny úspech
Obdivuhodných úspechov má Tetris naozaj mnoho. Jedným z nich je dosah. Na svete asi neexistuje jediné miesto, kde by sa hra nedostala. Svedčí o tom štatistika, podľa ktorej je Tetris treťou najpredávanejšou hrou v histórii. Treba pritom spomenúť, že rebríček rozhodne nezohľadňuje všetky verzie, v ktorých hra vyšla. Konkrétne zobrazuje číslo 100 miliónov.
Tetris je aj po 40 rokoch svojej existencie stále živým a aktuálnym projektom, nakoľko prakticky neustále vznikajú nové verzie. Napríklad na konzole Switch si môžete zahrať akúsi „battle-royale“ obdobu hry s názvom Tetris 99. Opomenúť rozhodne nemožno ani Tetris Effect, ktorý sa zase snaží osloviť hráčov moderným grafickým spracovaním.
Nech už ale siahnete po ktorejkoľvek iterácii, pravidlá sú vždy približne rovnaké – sledujete padajúce bloky kociek a snažíte sa ich usporiadať tak, aby zabrali čo najmenej miesta v postupne plniacom sa „chlieviku“
.Dá sa dohrať, alebo nie?
Zaujímavosťou je, že v roku John Brzutowski v roku 1992 zistil, že Tetris z matematického hľadiska nie je možné hrať donekonečna, ako sa mnohí dovtedy domnievali. Vždy príde okamih, kedy za sebou začnú padať kocky, ktoré jednoducho nie je možné naskladať do kompletnej línie.
Taktiež uviedol, že hráči samovoľne, teda bez akéhokoľvek vysvetlenia vopred, aplikujú rôzne stratégie, od veľmi jednoduchých až po tie najkomplexnejšie. Ľudský faktor vraj môže viesť k ešte lepším výsledkom, než aké pôvodne odhadovali teoretické scenáre.
Samozrejme, voči jeho tvrdeniam boli vznesené námietky, podľa ktorých by boli pravdivé iba v prípade, keby kocky padali úplne náhodne. K scenárom, aké prezentoval, vraj nemôže dôjsť, nakoľko počítače využívajú tzv. pseudonáhodné generovanie. To znamená, že počítače sa prvok náhody snažia iba replikovať, no nezvládajú to úplne perfektne.
O tom, že Brzutowski nemal tak úplne pravdu, svedčí aj skutočnosť, že vlani jeden 13-ročný chlapec úspešne dohral verziu Tetrisu pre NES z roku 1989. Obrazovka, ktorá informovala o úspešnom dokončení , sa mu zobrazila po zhruba 40 minútach hrania. Na dosiahnutie tohto úspechu však musel z kociek poskladať neuveriteľných 1 511 línií.