Slovensko sa stalo recipientom dôležitej zahraničnej investície, ktorá prinesie nielen stovky nových pracovných miest, ale aj dôležitý titul, akým sa v Európe nemôže pýšiť hocikto. Vďaka tejto investícii totiž na našom území vznikne najmodernejšia továreň na výrobu batérií pre elektromobily.
Ako informuje denník Teraz.sk, Slovensko podpísalo kľúčovú investičnú zmluvu s konzorciom firiem InoBat a skupiny Gotion. Táto zmluva na Slovensku umožní výstavbu nového závodu na výrobu batérií pre elektromobily. Celková hodnota projektu bola vyčíslená na 1,233 miliardy eur.
Spoločnosť GIB EnergyX Slovakia, ktorá sa nachádza v Šuranoch, dostane od štátu investičnú pomoc vo výške 214 miliónov eur, z čoho 150 miliónov eur obdrží vo forme dotácie a zvyšných 64 miliónov eur vo forme úľavy na dani z príjmov. Túto informáciu vo štvrtok priniesla Denisa Saková, ministerka hospodárstva.
GIB EnergyX je totiž spoločným podnikom čínskej skupiny Gotion a slovenskej spoločnosti InoBat. Finančná injekcia pritom prinesie prospech aj pre bežných ľudí. Podnik totiž plánuje do roku 2027 vytvoriť až 1 311 nových pracovných miest.
Výroba má začať o necelé tri roky
Rezort hospodárstva v rámci schváleného návrhu uvádza, že nová továreň, ktorá vyrastie na Dolnej Nitre, bude zameraná na výrobu lítium-železo-fosfátových (LFP) batérií, ktoré sa používajú v moderných elektromobiloch. Podľa súčasných plánov budú práce na investičnom zámere prebiehať do júla 2026, avšak spustenie výroby je predbežne naplánované už na január 2027. Pár mesiacov by mala produkcia fungovať v akomsi skúšobnom režime, naplno by sa mala rozbehnúť v júni toho istého roku.
Dá sa teda povedať, že táto zmluva prinesie na Slovensko „gigafabriku“ na výrobu batérií pre elektromobily, ktoré sa postupne stávajú čoraz viac dopytovaným tovarom. Európska únia totiž plánuje od roku 2035 zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom, pričom najadekvátnejšou náhradou sa javia byť práve elektromobily. Výstavba komplexu taktiež môže podporiť rozmach elektromobility na Slovensku, ktorý, ako vieme, dlhodobo stagnuje.
Saková doplnila, že v rámci projektu nebude vybudovaná iba továreň s výrobnými linkami. Vzniknúť by taktiež malo nové vedeckovýskumné centrum, a to priamo v Šuranoch.
20 GWh kapacity ročne
Pokiaľ ide o samotnú výrobu, podnik by mal ročne produkovať približne 20 GWh kapacity. V prípade, že by kapacita jednej batérie dosahovala 70 kWh, čo je ako-taký štandard, išlo by o viac ako 285 000 batérií pre elektromobily každý jeden rok. K zhotoveniu prvej testovacej vzorky by podľa Sakovej mohlo dôjsť niekedy na jeseň budúceho roku, pravdepodobne v septembri, teda zhruba rok a štvrť pred spustením pilotnej výroby.
Stojí za zmienku, že Gotion je v oblasti elektromobility mimoriadne dôležitým hráčom. Firma pôvodom z Číny doposiaľ vybudovala 14 veľkých fabrík s kapacitou nad 100 GWh, pričom má uzavreté spolupráce s viacerými nadnárodnými spoločnosťami zaoberajúcimi sa výrobou vozidiel. O jej dôležitosti svedčí aj skutočnosť, že jej štvrtinovým vlastníkom je nemecký koncern Volkswagen Group.
Vyhlásený inovátor
Gotion je taktiež firma, ktorá posúva hranice toho, čo dokážu moderné batérie pre elektromobily ponúknuť. Nedávno predstavila nový typ článku s názvom G-Current, ktorý sa dokáže na 80 percent kapacity nabiť v priebehu necelých 10 minút. Využíva pritom ako lítium-železo-fosfát (LFP), tak aj lítium-mangán-železo-fosfát (LMFP) a nikel-kobalt-mangán (NCM). Nejde pritom o malú batériu s krátkym dojazdom. Jej objem dosahuje 75 kWh, pričom vystačiť má na dojazd približne 600 km.
Podrobnejšie si o tomto akumulátore, ako aj o ďalších článkoch, ktoré spoločnosť nedávno predstavila, prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.