Aj Slováci čoraz častejšie obľubujú nakupovanie lacných tovarov z Číny. Neraz však zabúdajú na to, že s procesorom doručenia danej zásielky na Slovensko sa zvyknú spájať nejaké tie administratívne povinnosti a poplatky navyše. Pochopiteľne, mnohých nákupcov tieto poplatky prekvapili, hoci zvyčajne nie sú veľmi vysoké. Ako píše server oPeniazoch.sk, s objasnením ich nátury a účelu po novom prichádza priamo Finančná správa (FS).
Nejeden spotrebiteľ sa stretol s tým, že pri prebratí zásielky z Číny na pošte bola od neho požadovaná úhrada extra poplatku, ktorého výška dosahovala do 2 eur. Hoci nejde o astronomickú čiastku, nákupcovia nechápu, prečo by museli platiť viac, keď daň z pridanej hodnoty (DPH) už zaplatili priamo v procese nákupu. A čo navyše, tovar v hodnote do 150 eur by mal byť od cla úplne oslobodený.
Finančná správa uznáva, že limit 150 eur skutočne platí. V prípade, že nákupca zaplatí DPH priamo pri objednaní tovaru u predajcu, ktorý je registrovaný na takýto spôsob výberu DPH a má pridelené číslo IOSS v niektorom členskom štáte EÚ, pričom toto číslo je uvedené aj v colnom vyhlásení a je doložené colným orgánom k danej zásielke, tovar je pri dovoze od DPH už oslobodený.
Poplatok prepravcu
Poplatok navyše v hodnote 2 eur je účtovaný ako poplatok prepravcu, teda Slovenskej pošty, a to za poskytnutie služieb v súvislosti s dovozom tovaru. Nejde teda o poplatok, ktorý by určovali a vyberali colné orgány. Finančná správa preto varuje, že označenie takéhoto poplatku za colný poplatok nie je správne.
Slovenská pošta na svojom webe vysvetľuje, že v minulom roku pristúpila k úprave procesu spracúvania zásielok s obsahom neobchodného tovaru z tretích krajín. Od 1. mája minulého roku začala opäť poskytovať colno-deklaračné služby, pritom ponúka možnosť zastupovania pri podávaní colného vyhlásenia v prípade zásielok, ktorých obsahom je neobchodný tovar z tretích krajín s hodnotou minimálne 45 eur.
Pošta v prípade, že sa ju zákazník na to rozhodne splnomocniť, vybaví podanie colného vyhlásenia a vykoná všetky úkony a formality, ktoré súvisia s prepustením objednanej zásielky do voľného obehu.
Ako funguje colný dlh?
Pokiaľ ide o colný dlh, ten je zákazník povinný uhradiť ešte predtým, ako je zásielka doručená na dodaciu poštu, a to bankovým prevodom priamo na účet FS. V takom prípade vyclievacie stredisko pošle zákazníkovi všetky údaje potrebné na vykonanie prevodu, ako aj sprievodný dokument s ďalšími užitočnými informáciami. Akonáhle je colný dlh uhradený a FS obdrží príslušnú platbu na svoj účet, objednaná zásielka bude prepustená zo skladu a zaslaná na dodaciu poštu na doručenie.
Poplatok vo výške 2 eur, ktorý sa účtuje pri prebratí zásielky, teda nie je colný poplatok, ale poplatok pošty za colno-deklaračné služby.
Prehľad jednotlivých poplatkov Slovenskej pošty je možné nájsť na tomto odkaze.