Elektromobilitu vnímajú ako budúcnosť nielen osobnej dopravy mnohé krajiny po celom svete. A po novom sa do tejto skupiny pridáva aj štát, od ktorého by to asi čakal len málokto. Je ním Severná Kórea, ktorá je vo svete známa predovšetkým vďaka svojmu autoritatívnemu režimu a odmietaniu všetkého západného. Presne tak, táto krajina predstavila svoj vôbec prvý elektromobil. A aby toho nebolo málo, po kapacitnej stránke má prekonávať viacerých už dlho etablovaných konkurentov, vrátane Tesly. O novinke píše server InsideEVs.
Pokiaľ ide o stav vozového parku v Severnej Kórei, tu a tam uniknú na internet videá, ktoré znázorňujú popredných vládnych reprezentantov, ako sa bez starostí premávajú na vozidlách zahraničnej, neraz aj americkej špecifikácie. To je celkom zaujímavé, keďže podľa režimu v krajine by sa mali všetci americkým technológiám vyhýbať ako moru. Očividne ale nejde o pravidlo, ktoré by platilo pre všetkých.
Madusan EV
A teraz k tomu väčšiemu bizáru – do ulíc hlavného mesta dynastie Kimovcov mieri vôbec prvý elektromobil z vlastnej produkcie Severnej Kórey. Nesie názov Madusan EV a podľa marketingových materiálov ide o vozidlo, ktorého by sa mali obávať aj celosvetovo uznávaní giganti.
Madusan EV je prezentovaný ako elegantný štvordverový sedan, ktorý by mal byť na oči verejnosti vystavený v dedikovanom centre elektrických vozidiel v Pchjongjangu. Vozidlo je údajne veľmi rýchle, pohodlné a taktiež má ponúkať dojazd až 720 kilometrov na jedno nabitie. Dokonca sa dočkalo aj vlastnej upútavky, ktorá však miestami pripomína skôr zábery z filmov Rýchlo a zbesilo. Pravdepodobne bola odvysielaná štátnymi médiami.
Keďže však ide o produkt Severnej Kórey, čiže krajiny, kde vás môžu zatknúť len za to, že ste v určitý čas neplakali pred určitou sochou, okamžite vznikli podozrenia. A vznikli oprávnene. To, na čo sa pozeráme vo videu, je totiž jedno veľké klamstvo.
Iný model, iné parametre, iný pôvod
Hneď na úvod treba spomenúť, že vozidlo zachytené v upútavke, ktoré je propagované ako prvý elektromobil severokórejskej výroby, nie je zo Severnej Kórey. V skutočnosti ide o model čínskeho výrobcu BYD, menovite BYD Han. Médiá potom klamali aj pri technických parametroch. Tento elektromobil nedokáže na jedno nabitie prejsť cez 700 km ani v rukách najšetrnejšieho šoféra. Kombinovaný dojazd vozidla podľa WLPT dosahuje 323 míľ, teda okolo 519 km.
A ako sa dostal čínsky elektromobil za hranice Severnej Kórey? Zásluhu za to možno pripísať úzkym, hoci zväčša jednostranným politickým a obchodným vzťahom. Do krajiny bol elektromobil dovezený prostredníctvom dovozno-vývoznej spoločnosti Madusan Economic Federation, ktorá sa podľa denníka The Korea Herald všeobecne označuje za severokórejskú organizáciu pre zahraničný obchod. Založená bola v roku 2018 a má celkom široký záber. Venovať sa má hospodáreniu, energetike, správe zdrojov, smartfónom a po novom zrejme už aj elektromobilom.
Kto si ho kúpi?
Madusan EV, ako je vozidlo prezentované severokórejskými médiami, tak bolo pravdepodobne dovezené z Číny s cieľom predaja na území KĽDR. Otázkou je, prečo sa tamojšia vláda rozhodla pre takýto krok. Veľká časť obyvateľov Severnej Kórey nemá dosť peňazí ani na základné životné potreby, pričom zhruba polovica nemá prístup k elektrine. Ťažko si predstaviť, ako si takýto človek bude môcť dovoliť kúpiť a následne prevádzkovať elektrické vozidlo.
Možno je vozidlo určené pre straníckych lídrov, no ani takýto scenár nedáva veľmi zmysel. Tí už majú svoje Toyoty a Mercedesy, takže nemajú veľa dôvodov prejsť na čínsky elektromobil.