Dotácie sú kľúčovou hnacou silou elektromobility, a to predovšetkým v ekonomicky slabších krajinách, ktorých obyvatelia si na elektrické vozidlo z priemernej mzdy zarobia len veľmi ťažko. Do tohto popisu spadá aj Slovensko, no žiaľ, u nás sa zatiaľ žiadne dotácie nekonajú. Iný prípad je však Poľsko, ktoré by našej vláde mohlo slúžiť ako inšpirácia. Tu sa totiž dotácie na elektromobily zavedú už na jeseň tohto roka, píše magazín Elektromobilni.pl.
S touto veľmi pozitívnou správou prišla Dorota Zawadzka-Stępniak, predsedníčka Národného fondu pre ochranu životného prostredia a vodné hospodárstvo. Podľa zatiaľ neschválenej revízie sa má tento účel vyčleniť približne 1,6 miliardy poľských zlotých, čo v prepočte vychádza na necelých 370 miliónov eur. Finančné prostriedky vraj budú poskytnuté na nákup ako nových, tak aj jazdených elektrických vozidiel.
Kľúčová finančná injekcia
Poľské združenie pre novú mobilitu (PSNM) predpokladá, že v ideálnom scenári by mohol podiel plne elektrických vozidiel na poľskom trhu stúpnuť z 3,6 percenta v roku 2023 na takmer 12 percent v priebehu roku 2025 a následne až 22 percent v roku 2030. Samozrejme, ide o podiel elektromobilov na celkovom objeme predaných vozidiel.
Pokiaľ ide o jazdené elektromobily, o dotáciách na ne sa začalo aktívnejšie hovoriť v apríli. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ministerka fondov a regionálneho rozvoja, oznámila, že budú zavedené ešte v priebehu tohto roku, pričom sa má vychádzať z plánu vyhotoveného ministerstvom klímy a životného prostredia. V tomto konkrétnom smere má byť financovanie zastrešované Národným plánom obnovy (KPO).
Ešte však nie je úplne vyhraté. Aby mohol byť poľský dotačný program spustený, musí mu najskôr Európska komisia udeliť zelenú. Verdikt padne na základe revízie zmieneného KPO, ktoré bolo prijaté v apríli. Zawadzka-Stępniak tvrdí, že k schváleniu programu by mohlo dôjsť už niekedy v júli. Keď sa tak stane, poľská vláda započne urýchlené prípravy na pretavenie dotačného projektu do reality. Ak všetko klapne, dotácie by sa mohli udeľovať už od jesene.
Pri jazdených vozidlách má maximálna výška štátnej dotácie dosahovať 40 000 zlotých, resp. 9 250 eur. V prípade lízingu alebo dlhodobého prenájmu bude môcť podpora nanajvýš ekvivalentná počiatočnému poplatku. Pri jazdených vozidlách má dotácia dosahovať najviac 34 700 eur a pri nových vozidlách najviac 52 000 eur.
Pri ojazdených vozidlách však platí podmienka, že nemôžu byť staršie ako 4 roky. To rozbehlo diskusie o tom, či 4-ročné vozidlo možno naozaj považovať za staré. Cieľom tohto limitu je vraj zabezpečiť, aby nedošlo k zvýšeniu nežiadaného dovozu automobilov do Poľska.
Ako je na tom Slovensko?
Ako ste už zrejme vyčítali z nadpisu (a úvodu), stav dotácií na elektromobily je u nás žalostný. Ako-také náznaky finančných príspevkov sa objavili ešte pred predčasnými parlamentnými voľbami. Napokon však ostalo len pri náznakoch. Súčasná vláda pod vedením Roberta Fica zatiaľ žiadne plány týkajúce sa dotácií neoznámila.
To je celkom veľký problém, keďže elektromobilita na Slovensku potrebuje riadne nakopnúť. Pokiaľ ide o prienik elektrických vozidiel a ich podiel na celkovom vozom parku, sme na chvoste Európskej únie (EÚ), čo rozhodne nie je titul, ktorý by bolo dobré si udržiavať.
Na druhú stranu, ešte stále sa môže karta obrátiť. Rozhodnutie, či budeme mať na Slovensku dotované elektromobily, momentálne leží v rukách rezortu financií. Finálny verdikt má vydať do konca tohto mesiaca, čiže 30. júna.