Umelá inteligencia (AI) preniká do čoraz väčšieho množstva vrstiev ľudskej spoločnosti. Stretávame sa s ňou prakticky na dennom poriadku a stáva sa čoraz atraktívnejším riešením pre mnohé spoločnosti. Nemusí ísť pritom iba o firmy z technologickej sféry. Pokus jej dala aj jedna z najznámejších značiek v oblasti gastronómie, a to fast foodový reťazec McDonald’s. Tento pokus sa však skončil nezdarom, informuje britská BBC.
McDonald’s započal svoj experiment skúšobnou prevádzkou systému, ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťou IBM. Prvotného oznámenia sme sa dočkali ešte v roku 2019.
Konkrétne išlo o softvér so schopnosťou rozpoznávať hlas, pričom jeho cieľom bolo zefektívniť proces objednávok. Napokon však tento proces skôr komplikoval. Návštevníci sa začali sťažovať na chybné objednávky, ktoré obsahovali úplne iné položky, než o aké požiadali. Omyly to pritom boli často priam bizarné.
Zmrzlina so slaninou a nugetky za stovky dolárov
Jeden z takýchto prípadov bol zdokumentovaný prostredníctvom sociálnej siete TikTok. Video zachytáva ženu, ktorá sa snaží presvedčiť systém o tom, že chce karamelovú zmrzlinu. Namiesto zmrzliny však bolo do objednávky pridaných niekoľko stohov masla. V ešte virálnejšom zázname, ktoré má asi 360 000 zobrazení, môžeme vidieť, ako do objednávky nečakane pribudlo 9 čajov.
Ďalšie video zobrazuje dvoch ľudí, ktorí sa smejú na tom, ako im do objednávky pribúdajú kuracie nugety za niekoľko stoviek dolárov. A aby toho nebolo málo, jedna objednávka realizovaná prostredníctvom systému zahŕňala zmrzlinu so slaninou.
Početné sťažnosti späté s neefektívnosťou systému nakoniec vyústili v rozhodnutie od projektu upustiť. Vedenie reťazca oznámilo franšízantom, že do konca júla odstráni technológiu z viac ako stovky reštaurácií, v ktorých prebiehalo jej testovanie. Tento krok taktiež znamená koniec partnerstva medzi McDonald’s a IBM, teda aspoň v tomto konkrétnom smere.
Dá sa teda povedať, že softvér na rozpoznávanie hlasu bol už od začiatku mylný a do istej miery aj kontroverzný. Spočiatku sa totiž šírili obavy, že jeho rozšírenie môže viesť k prepúšťaniu pracovníkov. Ukázalo sa však, že náhrada živej pracovnej sily nie je vždy tak jednoduchou úlohou, ako sa môže zdať.
AI má budúcnosť aj v gastronómii
Jeden nezdarený projekt však neznamená, že reťazec úplne zanevrie na umelú inteligenciu ako takú. Pravdepodobne sa v tejto oblasti ešte bude činiť, no zatiaľ nie je isté, o čo presne by mohlo ísť. Spoločnosť IBM uviedla, že bude v budúcnosti pokračovať v spolupráci s McDonald’s.
Netreba zabúdať na to, že schopnosti AI neustále napredujú, čo znamená, že v budúcnosti môže nájsť širšie uplatnenie aj v pohostinstve. Môže pritom slúžiť nielen na zefektívnenie objednávok, čo je v tejto oblasti asi najdôležitejším cieľom, ale napríklad aj návrh nových receptúr či zníženie nákladov. Stojí za zmienku, že s AI do istých mier experimentujú aj ďalšie fast foodové reťazce, ako sú Chipotle, Taco Bell či Pizza Hut.