Clá Európskej únie (EÚ) na dovoz elektromobilov z Číny, boli v posledných dňoch mimoriadne horúcou témou. Najskôr sme sa dozvedeli, že blok chce na dovážané čínske elektrické vozidlá uvaliť clá vo výške takmer 40 percent, následne sme sa dopočuli o protiopatreniach, ktoré si Číny prichystala v prípade, že by takto astronomické clá skutočne začali platiť. Teraz tu máme ďalšiu informáciu, ktorá hovorí, že EÚ napokon predsa len zmenila svoj postoj a rozhodla sa clá na čínsky dovoz elektromobilov upraviť.
Na posledné udalosti upozornil server Teraz.sk, pôvodne však o nich informovala vo svojej správe agentúra Bloomberg.
V pondelok sme na našom webe uverejnili článok o tom, že sa Čína a EÚ dohodli na vzájomných rokovaniach ohľadne colného zaťaženia čínskych elektromobilov dovážaných do Európy. Čínska strana okamžite požiadala, aby boli clá zrušené. V opačnom prípade varovala pred ráznymi protiopatreniami.
Čo presne sa stalo?
Ako už bolo spomenuté, EÚ sa rozhodla, že na dovoz čínskych elektromobilov uvalí mimoriadne clá vo výške až 38,1 percenta. Tento verdikt mal vyplynúť zo zistení dlhšie trvajúceho antisubvenčného vyšetrovania zastrešovaného Európskou komisiou (EK). Čínska strana reagovala ráznym nesúhlasom. Tamojšie ministerstvo obchodu prehlásilo, že informácie, ktoré si EK v rámci vyšetrovania vyžiadala od čínskych výrobcov, boli bezprecedentné.
Bezprecedentné pritom nemali byť len objemom, ale aj charakterom. Komisia si vraj vyžiadala informácie ohľadne metód, ktoré producenti využívajú na získavanie surovín potrebných na výrobu batérií, ako aj ohľadne výroby materiálov, tvorby cien a rozvoja distribučných kanálov.
Čínske médiá dokonca vo svojich článkoch uviedli, že vyšetrovanie zo strany EK mohlo byť v skutočnosti len zásterkou pre špionáž.
Ministerstvo obchodu dodalo, že ak európska strana neupustí od extrémnych ciel, bude musieť pristúpiť k protiopatreniam, aby ochránila legitímne práva a záujmy svojich podnikov.
Následne vyplávala na povrch informácia, že sa obidve strany dohodli na spoločných rokovaniach, v dôsledku čoho Čína požiadala EÚ, aby zrušila vysoké clá na jej elektromobily.
EÚ znížila clá, no len mierne
Tejto žiadosti EÚ nevyhovela. Zdroj, ktorý si želal byť nemenovaný, uviedol, že EÚ po získaní ďalších informácií od dotknutých spoločností síce znížila navrhované clá na čínsky import elektrických vozidiel, avšak len veľmi mierne. Nové predbežné sadzby by sa mali pridať k už existujúcemu clu vo výške 10 percent.
Čínski výrobcovia, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie (EK), avšak neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by údajne podliehali clu vo výške iba 20,8 percenta, čo je o 0,2 percenta menej oproti pôvodnému návrhu (21 percent). Ostatným výrobcom, teda tým, ktorí pri vyšetrovaní nespolupracovali, hrozia clá vo výške až 37,6 percenta. To je rozdiel iba 0,5 percenta oproti pôvodnej sadzbe (38,1 percenta).
Dočasné clá by mali byť zavedené 4. júla, teda v ten istý deň, do ktorého čínska strana požadovala ich zrušenie.
Následky budú. Otázkou je, aké
Možno očakávať, že Čína v reakcii na rozhodnutie EÚ pristúpi k predtým avizovaným opatreniam. Údajne už dokonca začala s cieleným antidumpingovým vyšetrovaním dovozu bravčového mäsa z EÚ. Pokiaľ ide o vyšetrovanie v oblasti liehovín, v tomto smere by mali byť podrobnosti známe v priebehu najbližších mesiacov. Peking upozornil, že môže zasiahnuť aj v oblastiach poľnohospodárskeho tovaru, leteckého priemyslu, ako aj benzínových áut s veľkými motormi, ktoré sú dovážané z EÚ.
Následkov stúpajúceho napätia medzi Čínou a EÚ sa obávajú subjekty z oboch území. Dokonca aj niektoré členské štáty, predovšetkým Nemecko, tlačia strany k tomu, aby sa ponorili do hlbších a zmysluplnejších rokovaní.
Treba poznamenať, že vzájomné konzultácie už prebiehajú. EÚ však cieli na to, aby bolo každé riešenie založené na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie, ako aj na odstránenie toho najväčšieho problému, ktorým sú čínske dotácie do elektromobility.