Opravy pokazených výrobkov môžu byť už v dohľadnej budúcnosti nielen lacnejšie, ale aj rýchlejšie. Európska únia (EÚ) schválila dôležitú smernicu, ktorá výrobcom prikazuje realizovať opravy aj v prípade výrobkov, ktorým už uplynula záručná doba. Navyše musia tieto opravy vykonávať za primerané čiastky a v primeraných časoch, informuje iROZHLAS.
Smernica prinesie zásadné zmeny, ktorých sa dlhodobo dožadujú spotrebitelia z celej EÚ. Keď si kúpime určitý produkt, napríklad elektroniku, malo by nás zaujímať nielen to, aká je cena, ale aj podmienky týkajúce sa záruky a prípadných opráv. Len veľmi málo z nás má s reklamáciou pokazeného tovaru kladné skúsenosti. Opravy sú buď to príliš komplikované, alebo sú tak drahé, že sa viac oplatí investovať do novej náhrady.
To predstavuje viacero problémov. Na adresu zákazníkov ide o nespravodlivé konanie, v dôsledku ktorého sú de facto nútení platiť príliš vysoké čiastky. Problém je to však aj pre životné prostredie, v ktorom tak končí obrovské množstvo elektronického odpadu.
Prichádzajú tvrdé zmeny
Zrejme už čoskoro sa to ale zmení. S podivnými praktikami a pravidlami ohľadne opráv tovarov plánuje rázne zatočiť. Nová smernica sľubuje niekoľko zásadných úprav systému.
Ak sa smernica stane reálnou vecou, výrobcovia budú nútení opravovať aj tovary mimo záručnej lehoty. Samozrejme, opravy to nebudú bezplatné, no podľa zákona by museli byť nastavované primerane. Primerané by malo byť aj trvanie opravy.
A pokiaľ by k oprave došlo ešte počas záručnej doby, nielenže by bola bezplatná, ale taktiež by znamenala predĺženie záruky o ďalší rok.
Komplikovanosť sa nevyplatí
Smernica by svojimi prísnymi náležitosťami mala motivovať výrobcov k tomu, aby vyrábali jednoducho opraviteľné výrobky, nakoľko si tým ušetria kopu času a starostí. V prípade, že budú svoje výrobky zámerne navrhovať tak, aby bola ich oprava komplikovanejšia, zavaria len sami sebe. Aspoň taká je vízia.
Obrovské zmeny by to predstavovalo najmä v oblasti smartfónov. Tí starší si iste pamätajú na telefóny, ktorým sa dal vysunúť zadný kryt pre rýchlu výmenu batérie. Dnes je niečo také nemysliteľné. Ak ale všetko pôjde podľa plánov, výrobcovia budú musieť smartfóny navrhovať aj s ohľadom na jednoduchšiu opraviteľnosť. Či by to znamenalo návrat oddeliteľných zadných krytov, nevieme. Predstava je to však celkom úsmevná.
Na záver ešte treba spomenúť, že smernica by taktiež mala prikázať, aby bola klientovi po dobu opravy tovaru vždy poskytnutá adekvátna náhrada. V praxi by to malo fungovať tak, že keď sa vám pokazí napríklad práčka, dostanete na obdobie, počas ktorého bude prebiehať oprava, inú práčku (rovnakej či veľmi podobnej kvality).