Európska únia (EÚ) v poslednej dobe chrlí jedno nariadenie za druhým. A hoci je pravda, že sa týkajú rôznych oblastí či sfér, v nemalej miere zasahujú predovšetkým do elektromobility. Ako iste viete, už od roku 2035 má zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Každé nové vozidlo, ktoré sa predá, bude musieť byť úplne bezemisné, čo je kritérium, ktoré spĺňajú napríklad elektromobily.
Samozrejme, vozidlá s elektrickým pohonom budú musieť spĺňať viacero kritérií, aby mohli byť uvedené do prevádzky, pričom na jedno z tých novších aktuálne upozorňuje agentúra Reuters.
Prvý batériový pas
Urobila tak pri príležitosti dôležitého oznámenia, s ktorým prišla švédska automobilka Volvo. Tá sa oficiálne stáva prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý plánuje v rámci svojich elektromobilov nasadiť tzv. batériový pas. Ide o dokumentáciu, ktorá obsahuje podrobné informácie o batérii, ktorú daný elektromobil používa. Medzi tieto informácie patria údaje o pôvode surovín použitých pri výrobe, komponentoch, obsahu recyklovaných materiálov, ako aj uhlíkovej stope.
Prvým elektromobilom, ktorý príde spolu s batériovým pasom, bude vlajkové SUV EX90. Výroba tohto modelu by mala započať už čoskoro, uviedlo Volvo pre Reuters.
Volvo vyvinulo batériový pas v spolupráci s britským startupom Circulor, ktorý využíva technológiu blockchain na mapovanie dodávateľských reťazcov pre spoločnosti. Tento systém sa údajne vyvíjal viac ako päť rokov.
V podstate teda budú batériové pasy fungovať veľmi podobne ako bežné „ľudské“ pasy. Volvo ich pritom nenasádza len tak bezdôvodne. Od februára 2027 totiž budú nevyhnutnou podmienkou pre všetky elektrické vozidlá predávané na území EÚ.
Vanessa Butaniová, šéfka pre globálnu udržateľnosť v spoločnosti Volvo, vysvetlila, že spoločnosť pristúpila k zavedeniu batériových pasov s trojročným predstihom preto, aby zdôraznila svoju transparentnosť voči zákazníkom. Taktiež ide o jeden z krokov, ktorým sa spoločnosť pripravuje na veľkú zmenu, ktorou bude kompletný prechod na elektromobilitu od roku 2030.
Butaniová zdôraznila, že pre spoločnosť Volvo je nesmierne dôležité, aby si v oblasti elektromobility udržala pozíciu priekopníka a lídra. Urobiť tak plánuje aj prostredníctvom modelu EX90, ktorý sa už čoskoro začne vyrábať v závode v americkom Charlestone. Zákazníkom v Severnej Amerike a Európe sa má dodávať približne od druhej polovice tohto roka.
Časom v ďalších vozidlách
Batériový pas pritom nebude sprevádzať len túto novinku. Butaniová vysvetlila, že časom sa stane súčasťou každého jedného elektrického vozidla značky Volvo. Nateraz ide o projekt v štádiu prípravy, čo znamená, že pas spočiatku nebude kompletný. Automobilka vraj regulačným orgánom predloží až jeho úplnejšiu verziu.
Pas v prípade vozidiel Volvo bude obsahovať aj aktuálne informácie o zdravotnom stave danej batérie. Tieto informácie budú nevyhnutné na vyhotovenie presného posudku hodnoty ojazdeného elektromobilu. Taktiež vraj spoločnosť donúti k tomu, aby dôkladnejšie sledovala materiály naprieč celým dodávateľským reťazcom a chápala ich pôvod.
Dôkladné sledovanie použitých materiálov bude kľúčové, keďže práve na jeho základe sa bude vyhotovovať výpočet viacerých kľúčových dát, vrátane údajov o uhlíkovej stope, ktorá bola vyprodukovaná počas výroby batérie. V tomto bode môžeme premostiť späť k zmienenej technológii britského startupu Circulor, ktorá sleduje celú cestu materiálov pre batérie, od bane až po konečné vozidlá.
Povinnosť pre všetkých
Ako už bolo spomenuté, EÚ bude od roku 2027 vyžadovať batériový pas od každého nového elektromobilu, ktorý sa bude predávať na jej území. A keďže od roku 2035 majú byť v predaji iba elektromobily, teda pokiaľ je reč o nových vozidlách, čoskoro sa môže z batériového pasu stať povinnosť každého jedného motoristu.
V Spojených štátoch sa zatiaľ o potrebe batériového pasu veľmi nehovorí. Nepochybne by však predstavoval obrovský prínos aj na tomto trhu. Výrobcom totiž umožní preukázať, že spĺňajú podmienky na získanie dotácií podľa tamojšieho zákona o znížení inflácie.