Diaľnice sú náramne kľúčovými a užitočnými cestnými úsekmi, ktoré náramne šetria čas a ešte k tomu predstavujú značný príjem do štátnej pokladnice. Ich dôležitosť sa však spriada s potrebou neustálej údržby, ktorej možno docieliť prostredníctvom objemných investícií. Preto je celkom pozoruhodné, k čomu sa rozhodla pristúpiť vláda krajiny, ktorej diaľnice sú vychýrené široko ďaleko, dokonca aj medzi slovenskými vodičmi.
Ako píše server Topspeed.sk, Nemecko sa malo rozhodnúť obmedziť finančný rozpočet, ktorý je vyhradený pre diaľničné komunikácie. Konkrétne v budúcom roku má dôjsť k okresaniu investícií až o 20 percent, pričom v nasledujúcich troch rokoch chce krajina na diaľniciach ušetriť ďalších pol miliardy eur. Tamojší rezort dopravy tento krok odôvodňuje napätou rozpočtovou situáciou.
Ide o celkom nečakané rozhodnutie, ktoré nepochybne mnohých zaskočí. Ako sme spomenuli v úvode, nemecké diaľnice sú známe a obľúbené, a to nielen pre ich neobmedzený rýchlostný limit, ale aj nulové zaťaženie diaľničnými poplatkami.
Treba šetriť, vláda si vybrala diaľnice
Je však dosť možné, že silné renomé nemeckých diaľnic čoskoro utrpí vážne škody. Nemecká spolková vláda riadne eviduje a vníma problémy v rámci svojej finančnej situácie, preto skúma rôzne možnosti, ako ušetriť. A ako sa ukazuje, jednou z týchto možností je osekanie investícií do diaľnic. Plán sa má pretaviť do reality už budúci rok, kedy sa objem finančného príspevku pre Autobahn GmbH, teda nemeckého prevádzkovateľa diaľničnej siete, znížiť o pätinu.
Asi ani netreba zdôrazňovať, že toto rozhodnutie uškodí ako Autobahn GmbH, tak aj motoristom. Prevádzkovateľ diaľnic potrebuje čoraz viac peňazí, no namiesto toho ich dostane oveľa menej. To nepochybne ovplyvní výstavbu nových diaľničných úsekov, ich rozširovanie, údržbu, ako aj celkovú prevádzku. Podľa interných prepočtov spoločnosti bude na tieto účely v najbližších štyroch rokoch chýbať až 4,1 miliardy eur.
Niektorí nesúhlasia, niektorí chvália
Pochopiteľne, mnohí so znížením investícií nesúhlasia a neskrývajú pohoršenie. Nemecký úrad pre stavby tvrdí, že investície do diaľnic boli nedostatočné niekoľko posledných desaťročí. Motoristický klub ADAC zase tvrdí, že mnohé diaľnice a predovšetkým mosty sú už tak v dosť zlom stave. Obidve organizácie teda apelujú na to, že okresanie investícií nie je správnym rozhodnutím.
Kto so zmenou súhlasí, sú environmentalisti a organizácie zamerané na ochranu životného prostredia. Konkrétne Benjamin Stephan, expert na dopravu a životné prostredie z organizácie Greenpeace, plánované úspory chváli a vyzval vládu, aby s peniazmi nakladala účelne. Taktiež tvrdí, že všetky nové stavebné projekty by mali byť zastavené a riadne skontrolované.