Európskej únii (EÚ) sa nepáči rastúci vplyv čínskych elektromobilov na jej trhu. Preto sa rozhodla, že na ne uvalí masívne clá, čo by malo viesť k výraznému zníženiu dovozu. Pochopiteľne, Číne sa tento krok vôbec nepáči. Požaduje, aby boli predbežné clá na import jej elektromobilov zrušené, nakoľko sa obidve strany dohodli na započatí vzájomných rokovaní.
Ako píše Teraz.sk, Čína požaduje od bloku zrušenie mimoriadnych ciel do 4. júla. Tento dátum pritom nebol zvolený náhodne. Podľa pôvodného plánu totiž mali začať vyššie clá platiť práve od tohto dňa. Navýšenie ciel má byť výsledkom antisubvenčného vyšetrovania, ktoré bolo zahájené Európskou komisiou (EK). Vo výsledku sa vraj môžu vyšplhať až na 38,1 percenta.
Podľa aktuálneho plánu má vyšetrovanie nadmerných či neprimeraných dotácií pre čínske automobilky, ktoré majú byť jedným z hlavných dôvodov pre zavedenie nových ciel, pokračovať do začiatku novembra.
Bezprecedentné vyšetrovanie
Čína opakovane požadovala od EÚ, aby clá zrušila, pričom zdôrazňovala svoju ochotu zahájiť rokovania. Zavedenie takmer 40-percentných ciel by pre krajinu rozhodne nebolo prínosné, a to aj z toho dôvodu, že momentálne čelí prísnym clám aj zo strany Spojených štátov.
Tamojší výrobcovia uviedli, že urobili všetko preto, aby bola spolupráca s Európou prínosná pre obidve strany.
Hovorca čínskeho ministerstva obchodu Che Ja-tung prehlásil, že informácie, ktoré EK zhromaždila v rámci svojho vyšetrovania, boli bezprecedentné ako objemom, tak aj charakterom. Komisia si vraj vyžiadala podrobnosti napríklad o spôsoboch, ktoré čínske automobilky využívajú na získavanie surovín potrebných na výrobu batérií, ako aj o výrobe materiálov, tvorbe cien a rozvoji distribučných kanálov.
Čínska strana dokonca poukázala na to, že vyšetrovanie EK mohlo byť len zásterkou pre špionáž.
Bude sa rokovať
Po sobotňajšom telefonáte medzi eurokomisárom Valdisom Dombrovskisom a čínskym ministrom obchodu Wang Wen-tchaom malo dôjsť k vzájomnej dohode o započatí nových rokovaní. Podľa denníka Global Times by pre obidve strany bolo najlepším scenárom, ak by EÚ zrušila svoje rozhodnutie navýšiť clá na čínsky dovoz elektromobilov.
Protekcionizmus bloku totiž môže vyvolať prísne protiopatrenia zo strany Číny, čo by viedlo k zhoršeniu vzájomných obchodných vzťahov, resp. k sporom, v dôsledku ktorých by nakoniec prehrali obidve strany, napísal denník.
Ochranárska politika EÚ však má vysvetlenie. Blok sa obáva, že čínsky model rozvoja, ktorý je zameraný na výrobu, by mohol viesť k záplave európskeho trhu lacným tovarom z Číny, čo by mohlo poškodiť výkonnosť domácich, teda európskych producentov. Čína však v prípade elektromobilov nemá veľmi na výber, než maximalizovať svoj export, keďže dopyt na domácom území nie je dostatočne silný.
Verí, no zároveň varuje
Peking verí, že rokovania povedú k pozitívnej zmene. Súbežne sa však pripravuje na opačný scenár. Čína varovala, že ak EÚ neupustí od nových ciel, má pripravené odvetné protiopatrenia. Zodpovednosť za túto situáciu pritom ani sčasti nepripisuje sebe, v celom rozsahu ju pripisuje Bruselu.
Stojí za zmienku, že Čína má taktiež zvažovať započatie antidumpingového vyšetrovania európskeho dovozu bravčového mäsa, pričom pristúpiť má aj k antisubvenčnému vyšetrovaniu európskeho mliekarenského priemyslu a zavedeniu ciel na benzínové autá s väčšmi motormi, ktoré sú dovážané z EÚ.