Európska komisia sa chystá oznámiť výrobcom automobilov, že od budúceho mesiaca začne predbežne uplatňovať clá na dovážané čínske elektrické vozidlá až do výšky 25 %. Informoval o tom renomovaný hospodársky denník Economic Times, odvolávajúc sa na dobre informované zdroje.
Prečo clá na elektromobily?
Analytici predpovedali, že clá na čínske elektromobily by mohli dosiahnuť až 25 %. Tento krok je reakciou na nadmerné dotácie, ktoré čínska vláda poskytuje svojim výrobcom elektromobilov. V Európskej únii panuje obava, že tieto dotácie narušujú férovú konkurenciu na trhu.
Len mesiac po tom, čo Spojené štáty zvýšili clá na čínske elektromobily až na 100 %, Brusel pripravuje svoje opatrenia. Nové clá sa dotknú výrobcov ako BYD, Geely, SAIC a dokonca aj Tesly, ktorá vyváža autá z Číny do Európy.
Peking neodpovedal na tieto správy s radosťou. Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien vyhlásil, že EÚ zavedením ciel podkope “vlastné záujmy”. Peking už teraz varuje, že prijme potrebné opatrenia na ochranu svojich práv a zdôraznil, že plánované kroky Bruselu porušujú pravidlá medzinárodného obchodu.
Obavy európskych výrobcov
Európske automobilky, aj napriek prílevu lacných čínskych elektromobilov, clá nepodporujú. Obávajú sa odplaty zo strany Číny, ktorá by mohla viesť k obchodnej vojne. To by mohlo mať zničujúce dôsledky pre Európu, ktorá je závislá na čínskych dodávateľských reťazcoch.
EÚ je teraz na križovatke. Clá môžu ochrániť európsky trh pred čínskou konkurenciou, no zároveň hrozí eskalácia obchodného konfliktu s Čínou. Peking opakovane kritizoval vyšetrovanie dotácií a vyzval na spoluprácu, no reakcia na clá môže byť tvrdá a nekompromisná.