Žiaľ, nie každý projekt, nech hocijako premyslený a ambiciózny, sa končí úspechom. Exemplárnym príkladom je americký automobilka Fisker, ktorá pred niekoľkými dňami, po dlho pretrvávajúcich finančných ťažkostiach, definitívne ohlásila svoj bankrot a súbežne požiadala úrady o poskytnutie imunity pred veriteľmi. Nedávne udalosti však ukazujú, že bankrot nebol tým posledným klincom do rakvy. Automobilka po novom podniká nečakaný krok, ktorý sa týka mnohých zákazníkov, píše server InsideEVs.
Príčin pre bankrot spoločnosti bolo viacero, no medzi tie hlavné patrí nie tak úplne rozumné hospodárenie s finančnými prostriedkami. Učinila obrovské investície do výskumu a vývoja, výroby i marketingu. Nešlo však o dôkladne uvážené a rozumne alokované investície, v dôsledku čoho situácia eskalovala, až dosiahla definitívneho výsledku – prázdneho účtu.
Naďalej si už nedokázala adekvátne plniť svoje záväzky, čo viedlo k početným problémom. Tie napokon vyvrcholili 17. júna, kedy oficiálne oznámila svoj bankrot. Hodnota jej aktív mala v tom čase dosahovať od 500 do 1 miliardy dolárov, pričom hodnota záväzkov sa pohybovala v rozmedzí od 100 do 500 miliónov dolárov. Počet veriteľov sa mal pohybovať okolo 200 až 1 000.
Tragický koniec však bol v očiach mnohých len otázkou času. Jedným z viacerých indikátorov blížiaceho sa konca bola napríklad hodnota akcií, ktorá v priebehu posledných rokov rapídne klesala. Najvyššej hodnoty dosiahli vo februári roku 2021, vtedy išlo o takmer 3-násobný medziročný rast. Od tej doby to ale šlo už len dolu vodou. Automobilka de facto v priebehu pár okamihov prišla o takmer 100 percent svojej akciovej hodnoty.
Samozrejme, nejaké pokusy o záchranu tu boli, no všetky vyšli navnivoč. Spasiť sa pokúsila napríklad prostredníctvom SUV verzie modelu Ocean, ktorý vydala ako na americkom, tak aj na Európskom trhu. To ale nepomohlo. Rovnako nepomohli ani snahy o prechod pod ochranné krídla inej automobilky. Rokovania v tomto smere napokon zlyhali. Doteraz nie je známa identita spoločnosti, s ktorou mali rokovania prebiehať, no údajne išlo o Nissan.
Nešťastie za nešťastím
Žiaľ pre Fisker, bankrotom sa šnúra neúspechov neskončila. Pokračuje aj naďalej. Automobilka totiž sťahuje do servisov modely Oceans 2023, ktoré boli vyrobené do mája. Problémom má byť nadštandardná kľučka od dverí s „rozmerovými odchýlkami“. Vraj viedla k viacerým komplikáciám, vrátane nadmerného trenia a nedostatočného vývoja sily zaťahovania. Podľa odhadov spoločnosti sú takto poškodené približne 3 percentá z celkovo 8 204 modelov, ktoré do uvedeného termínu vyrobené a predané na území Spojených štátov.
Fisker v sprievodnom oznámení uvádza, na niektorých vozidlách sa mohli vonkajšie kľučky „prilepiť“, čím bránili zákazníkom vo vystupovaní z auta alebo vstupovaní doň. Táto chyba bola vyhodnotená ako bezpečnostné riziko, kvôli čomu mu okamžite pripadla obrovská pozornosť.
Technici v autorizovaných servisoch môžu využiť špeciálny nástroj na otestovanie toho, ktoré vozidlo je, resp. nie je vybavené chybnými kľučkami. V prípade zistenia chybného kusu je k dispozícii možnosť opravy, teda výmeny poškodených komponentov.
Pre Fisker ide už o druhé zvolávanie vozidiel v priebehu necelého jedného mesiaca. Automobilka nedávno povolala všetky vozidlá Oceans kvôli chybnému modulu pohonnej jednotky, ktorá tak mohla samovoľne prejsť do akéhosi bezpečného režimu a spôsobiť stratu výkonu. Oprava napokon prebehla prostredníctvom softvérovej aktualizácie, ktorá je pre bankrotujúcu spoločnosť oveľa jednoduchšia (a výhodnejšia), než oprava hardvéru.
Celý jej biznis plán sa teda rúti ako domček z kariet. Ťažko povedať, čo všetko ju ešte čaká, nakoľko sa zdá, že problémy sa pre ňu postupne stávajú bežnou súčasťou fungovania, teda ak to tak možno nazvať. Koniec je však evidentný a dá sa povedať, že neodvratný.