Apple si aktuálne neprechádza zrovna potešujúcim obdobím. V oblasti smartfónov zaznamenal značný prepad, v rebríčku najhodnotnejších spoločností klesol na tretie miesto. Pozitívne môže vnímať svoje postavenie na trhu s nositeľnými zariadeniami, no aj v tomto prípade hrajú prospekty v jeho neprospech. V medziročnom porovnaní totiž vykázal takmer 20-percentný pokles, vyplýva z údajov spoločnosti IDC, na ktoré upozornil portál MobilMania.cz.
Nositeľné zariadenia sú vďačným segmentom pre mnohé spoločnosti. Viacerí z nás obľubujú možnosti, ktoré nám ponúkajú inteligentné hodinky či náramky. Dokážu nám nielen zobraziť čas, ale taktiež ukázať aktuálne počasie, upozornenia na prichádzajúce hovory a správy, ako aj monitorovať našu zdravotnú kondíciu.
Podobne ako smartfóny, aj nositeľné zariadenia sa delia na viacero cenových kategórií. Na výber máme z veľmi lacných zariadení, čo sú zvyčajne náramky, ako aj ultra-prémiových modelov, medzi ktoré patria napríklad Apple Watch Ultra.
Trh rastie, a to najmä vďaka lacnejším modelom
Celkovo mal tento trh podľa IDC v prvom štvrťroku 2024 stúpnuť o 8,8 percenta, čo je značné prilepšenie. Analytici však upozorňujú aj na nový trend, ktorým je rastúca obľuba cenovo dostupnejších možností. Priemerná cena predaných nositeľných zariadení totiž už päť kvartálov po sebe klesá. Používatelia podľa nich nevidia veľký význam v investíciách do prémiových kúskov, namiesto toho čoraz viac preferujú strednú či nižšiu triedu.
„Nedostatok významnejších inovácií v prémiovom segmente umožnil značkám druhej úrovne znížiť rozdiel vo všetkých oblastiach,“ uvádza Jitesh Ubrani, manažér výskumu Worldwide Mobile Device Trackers. „Kým sa nedostaneme do bodu, keď nové senzory alebo algoritmy umožnia preskripčné poznatky alebo sledovanie nových dátových bodov, ako je krvný tlak alebo glukóza, spotrebitelia budú pravdepodobne gravitovať k stredným cenovým kategóriám.“
Apple je prvý, no upadá
Dôkazom je aj prehľad výkonnosti najväčších firiem na tomto trhu. Apple sa stále drží na prvom mieste, no v medziročnom porovnaní vykázal až 18,9-percentný medziročný pokles. Zatiaľ čo v prvom kvartáli 2023 sa mu podarilo predať 25,4 milióna zariadení, v tomto roku to bolo takmer o 5 miliónov menej (20,6 milióna). Jeho aktuálny trhový podiel činí 10,6 percenta.
Naopak Xiaomi, ktoré skončilo na druhom mieste, vykázalo ohromný medziročný rast, a to konkrétne o 43,4 percenta. V rovnakom období pred rokom predalo 8,2 milióna nositeľných zariadení, tento rok to bolo 11,8 milióna, čo vystačilo na 10,5-percentný trhový podiel. Už to je jasný náznak toho, že používatelia sa radšej uskromnia, pokiaľ ide o kapacity, a radšej ušetria svoje tvrdo zarobené peniaze.
Motív šetrenia však nemusí byť jediným faktorom. Vďaka technologickému pokroku a schopnosti firiem optimalizovať výrobné náklady sa kapacity cenovo dostupnejších nositeľných zariadení postupne približujú vyšším triedam. To znamená, že pre používateľov predstavujú atraktívnejší pomer medzi cenou a výkonom.
Späť k rebríčku, na treťom mieste skončil Huawei, ktorému sa v sledovanom období podarilo expedovať 10,9 milióna zariadení, čím si ukrojil 9,6-percentný podiel na trhu. V tomto prípade ide o medziročný nárast až 72,4 percenta. Výrazne si potom prilepšil aj Samsung, ktorý okupuje štvrtú priečku. V prvom kvartáli 2024 predal 10,6 milióna zariadení a zabezpečil si 9,3-percentný trhový podiel, čo predstavuje medziročný nárast o 13 percent.