Počet automobiliek, ktoré pôsobia na slovenskom trhu, sa už čoskoro opäť navýši. Presne tak, do našich končín smeruje ďalšia automobilka. V tomto prípade pôjde o celkom známu firmu, ktorá sídli vo Švédsku a pôvodne bola založená ešte v roku 1996. Je ňou Polestar.
Ako píše server Topspeed.sk, výrobca elektromobilov je aktuálne v procese expanzie na sedem nových trhov, pričom na zoznam sa dopracovalo aj Slovensko. Má tak reagovať aj na celkový vývoj na trhu, ktorého nadšenie z prechodu na elektromobilitu v poslednom období opadol. Týkať sa to má dokonca aj Nemecka, ktoré všeobecne figuruje ako automobilová veľmoc nielen v rámci Európy, ale v rámci celého sveta.
Dôležitý míľnik
Pôvodne automobilka plánovala, že do konca minulého roka bude mať zastúpenie v celkovo 30 krajinách. Tento cieľ sa jej však nepodarilo dosiahnuť. Doposiaľ si zo zoznamu odškrtla 27 štátov. Stále nemá zastúpenie napríklad vo Francúzsku, ktoré je v Európe druhým najväčším trhom, pokiaľ ide o elektromobily. Ako už bolo spomenuté, tým prvým je Nemecko.
Vytýčený míľnik však Polestar mieni dosiahnuť, len tak učiní s miernym oneskorením. Od roku 2025 bude spoločnosť prítomná konečne už aj vo Francúzsku, čo pre ňu nepochybne bude predstavovať obrovskú devízu. Svoje sústredenie však upriamuje aj na štáty strednej Európy. Od budúceho roka tak príde do Česka, Maďarska, Poľska a áno, aj na Slovensko. Pokiaľ ide o krajiny mimo európskeho regiónu, automobilka budúci rok expanduje do Brazílie a Thajska.
Reakcia na horšie výsledky
Polestar rozšírením svojej pôsobnosti chce nielen získať nové príležitosti, taktiež chce ísť akousi tradičnou cestou a posilniť ňou svoju fyzickú, maloobchodnú (retailovú) prítomnosť v Európe, k čomu by mali dopomôcť aj partnerstvá s dílerskými spoločnosťami v jednotlivých krajinách. Čo sa týka plánov, ktoré si nachystala pre Slovensko, o tých je zatiaľ k dispozícii veľmi málo informácií.
No nech už chystá čokoľvek, je viac-menej isté, že pôjde o reakciu na slabší vzostup elektromobility, než aký sa pôvodne očakával. Aj naďalej sa snaží napríklad o posilnenie predaja elektrických SUV modelov Polestar 3 a Polestar 4. Usiluje sa teda o zvýšenie ich odbytu u ľudí, ktorí veria prospektom prezentovaným elektrickým pohonom.
Konkrétne pre Polestar celkovú situáciu na trhu ešte väčšmi komplikuje skutočnosť, že sa do budúcna nemôže stopercentne spoliehať na finančnú podporu od Volva. To sa totiž chce vydať čisto vlastnou cestou a posilniť sústredenie na vlastné elektrické modely.
Čo to znamená pre Slovensko?
Pre Slovensko bude príchod automobilky predstavovať nemálo výhod. Expanzia totiž znamená prílev zahraničných investícií, ktoré sú jedným z kľúčových faktorov pre rast ekonomiky. Samozrejme, vzniknúť by mali aj nové pracovné miesta.
Taktiež možno očakávať, že oficiálne zastúpenie Polestaru na Slovensku pomôže zlepšiť situáciu s elektromobilmi, ktorá tu nie je zrovna priaznivá. Sme jednou z krajín, ktoré v oblasti elektromobility výrazne zaostávajú za priemerom, ktorý v súčasnosti ťahajú predovšetkým krajiny západnej a severnej Európy. Dôvodov je hneď niekoľko.
Slovensko doteraz nemá nastavené stimuly, ktoré by dostatočne motivovali ľudí k tomu, aby upustili od spaľovacieho motora v prospech elektrického pohonu. K dispozícii stále nemáme ani riadnu finančnú podporu, čo je veľký problém, keďže priemerná obstarávacia cena nového elektromobilu je citeľne vyššia, než priemerná obstarávacia cena spaľováku. Elektromobily sú potom finančne náročnejšie aj z hľadiska údržby, resp. opráv.
Rovnako situácii na Slovensku nepomáha ani to, že nemáme dostatočne rozvinuté siete nabíjacích staníc. Dá sa povedať, že ako-tak dostatočne pokryté sú len oblasti na západe Slovenska. Na strednom a východnom Slovensku je prienik nabíjacích staníc relatívne slabý.
Elektrický pohon však nemá ktovieakú ani podporu nefinančného charakteru. Vo viacerých krajinách, kde je rozmach elektromobility oveľa výraznejší, majitelia elektromobilov nemusia napríklad platiť za diaľničné známky. Na Slovensku takéto zvýhodnenie nemáme. A to je len jeden z mnohých príkladov.