Rýchlosť nabíjania je ešte stále jednou z najviac kritizovaných slabých stránok elektromobilov. Čoskoro sa to ale môže zmeniť, a to vďaka prelomovej batérii, o ktorej vznik sa postaral čínsky výrobca Gotion. Akumulátor, ktorý vyvinul, sa dokáže nabíjať tak rýchlo, že kritika zamrzne na perách aj tým najväčším odporcom.
Ako píše server Chip.cz, zariadenie, o ktorom je reč, nesie názov G-Current a nabíja sa priam bleskurýchlo. Podľa údajov poskytnutých výrobcom sa dokáže kapacita článku obnoviť na 80 percent v priebehu len 10 minút. A čo navyše, vraj je už pripravená na štádium sériovej výroby.
Prelomová technológia
Gotion pritom nie je žiadnou malou či neznámou firmou. Vieru v jej prácu majú mnohí, dokonca aj nemecký koncern Volkswagen, ktorý figuruje ako jej najväčší akcionár. A po novom sa môže do histórie zapísať ako popredný inovátor v oblasti batériových technológií pre elektromobily. Jeho akumulátor s názvom G-Current, ako už bolo spomenuté, sa dokáže na 80 percent kapacity nabiť v priebehu len 10 minút, konkrétnejšie v priebehu 9,8 minúty.
Batéria má pracovať ako s lítium-železo-fosfátom (LFP), tak aj s lítium-mangán-železo-fosfátom (LMFP) a nikel-kobalt-mangánom (NCM). Využíva špičkové technológie, aby dokázala poskytnúť čo najrýchlejšiu obnovu energie. A dá sa povedať, že sa jej to darí. Výsledky ukázali, že po štvrť hodine na nabíjačke dokáže obnoviť 90 percent svojej kapacity, čo by znamenalo definitívny koniec dlhému čakaniu na nabíjacích staniciach.
Kľúčová je technológia 5C, ktorá odomyká možnosť nabíjania priam rekordne vysokým výkonom. Napríklad batériu s kapacitou 80 kWh dokáže nabíjať výkonom 400 W. Konkrétne článok G-Current má kapacitu viac ako 75 kWh a ponúka dojazd vyše 600 km.
Stellary a Gemstone
To však nie je jediná novinka, s ktorou čínsky výrobca prichádza. V rámci svojej 13. technologickej konferencie taktiež uviedol batérie Stellary s valcovými článkami na báze NCM, ako aj polovodičové batérie s názvom Gemstone.
Batérie Stellary, rovnako ako G-Current, sa vyznačujú bleskovými nabíjacími rýchlosťami. V priebehu 9 minút majú byť schopné obnoviť až 70 percent kapacity, čo v prepočte vychádza na dojazd 350 kilometrov len po piatich minútach na nabíjačke. Kľúčovou črtou tohto typu článku má byť aj mimoriadne efektívne odvádzanie tepla, ktoré je súčasťou prepracovaného chladiaceho systému. Výrobca tak kládol dôraz nielen na rýchle nabíjanie, ale aj na čo najvyššiu bezpečnosť a spoľahlivosť.
V prípade, že by výroba batérie prebiehala v továrni Gen7, doterajšia suma výrobných nákladov by sa mohla znížiť až o polovicu.
Batérie Gemstone zase učarujú pôsobivou energetickou hustotou, údajne až 350 Wh na kilogram, čo je o 40 percent vyššia hustota v porovnaní s bežnými lítiovo-iónovými batériami. Pôsobivá je aj ich životnosť, tá má dosahovať až 3 000 nabíjacích cyklov. Počas svojej životnosti by tak mali byť schopné prejsť až 1 milión kilometrov.
Konzervatívnejšie odhady tvrdia, že plne polovodičová batéria vstúpi do produkcie v menších objemoch a dostane sa do prevádzky v prvých elektromobiloch už v roku 2027. Štádium masovej produkcie by malo nasledovať o tri roky neskôr, čiže v roku 2030.