YouTube je platforma, ktorá sa v poslednom období dostáva do médií predovšetkým kvôli svojej nekompromisnej vojne proti všetkým používateľom, ktorí sa snažia obísť reklamy vo videách rôznymi blokátormi. Na jednu stranu sa to dá pochopiť, na druhú stranu treba uznať, že miestami to už tak trochu preháňa.
YouTube má celkom rozmanitý arzenál, pokiaľ ide o zbrane proti blokátorom inzercie. A po novom sa rozrastá o ďalší artikel, píše TechRadar. Poniektorí používatelia, ktorí majú v prehliadači nainštalovaný blokátor reklám, informujú, že sa videá na YouTube automaticky pretáčajú na koniec.
Na túto novú „taktiku“ videoplatformy pôvodne upozornili viaceré príspevky na sieti Reddit. Každé video, na ktoré klikli, sa samo pretočilo na koniec. A aby toho nebolo málo, rovnako sa videá pretáčali aj v prípade, že sa po skončení okamžite pustili znova.
Obmedzenie za obmedzením
Samozrejme, Google zatiaľ oficiálne neuznal, že ide o nový spôsob, akým sa snaží odnaučiť ľudí od navštevovania YouTube so zapnutým blokátorom reklám. Všetci však asi tušia, kde je pravda. Predsa len by to nebolo prvýkrát, čo gigant „potajomky“ obmedzil fungovanie služby na zariadeniach, pri ktorých identifikoval nainštalovaný blokátor inzercie.
Napríklad v apríli sa na komunitnom fóre objavil príspevok, v ktorom stojí, že diváci, ktorí na sledovanie YouTube využívajú aplikácie tretích strán, môžu evidovať problémy s vyrovnávacou pamäťou, prípadne sa im pri pokuse o spustenie videa zobrazí varovanie o akejsi chybe.
Predtým sme mohli počuť napríklad o tom, ako niekto v zdrojovom kóde odhalil skrytý príkaz, ktorý u používateľov s blokátorom reklám automaticky posúval začiatok prehrávania videa o niekoľko sekúnd. A žiaľ, to stále nie je všetko. Na niektorých prehliadačoch s nainštalovaným blokátorom sa YouTube de facto nedal používať, keďže neskutočne sekal a všetko sa načítalo slimačím tempom. Tento problém som dočasne evidoval aj ja, pričom viem, že niektorých trápi doteraz.
Zdá sa, že automatické pretáčanie videí na koniec je len ďalším z mnoha obmedzení, ktorými sa Google snaží dotlačiť používateľov YouTube buď to k tomu, aby videá sledovali aj s reklamami, čo je bezplatná možnosť, alebo aby si poctivo predplácali YouTube Premium. Ide o prémiové členstvo, ktoré okrem absencie reklám ponúka aj nejaké tie bonusové funkcie.
„Nemusíte, ale mali by ste“
Samozrejme, žijeme v dobe, kedy na báze predplatného funguje takmer všetko. A je rozhodne potešujúce, že videá na YouTube možno sledovať aj bezplatne. No na druhú stranu, objem reklamy na platforme za posledné obdobie stúpol tak výrazne, že neprekážať dokáže skutočne len málokomu.
Keby išlo len o niekoľkosekundové reklamy, ktoré by sa objavovali párkrát v priebehu videa, asi by to nebola až taká katastrofa. No žiaľ, dnes často musíme ešte pred spustením videa sedieť a čakať, kým sa prehrajú dve viac než pol minuty dlhé reklamy, pri ktorých akosi chýba možnosť preskočenia.
Chápeme, že prevádzka platformy niečo stojí, ako aj tomu, že je potrebné z niečoho vyplácať tvorcov. Asi každý však jasne vidí, že to, čo YouTube robí, je v podstate nepriame nútenie ľudí k tomu, aby si platili za prémiové členstvo.