Elektromobily sa stále spriadajú s ostrou kritikou, ktorá cieli na viaceré kľúčové aspekty. Niektorí majú problém s krátkym priemerným dojazdom, niekto má problém s tým, že nabitie batérie do plnej kapacity môže trvať desiatky minút. Sú tu však aj oveľa vážnejšie názory, ako napríklad tie, ktoré hovoria o vysokej miere požiarov, resp. vysokému riziku toho, že sa elektormobil po dopravnej nehode vznieti.
Do týchto debát sa aktuálne vložila Tesla, teda najväčší hráč v oblasti osobnej elektromobility. Ako upozornil server TeslaMagazin.sk, zverejnila štatistiky, ktoré hovoria o tom, koľko jej elektromobilov v priebehu uplynulých rokov zachvátili plamene, pričom uvádzajú aj porovnanie s priemerom nameraným na území Spojených štátov.
Ešte než sa na tieto štatistiky vrhneme, dovoľujeme si dať do pozornosti náš nedávny článok, v ktorom sme sa venovali požiarom elektromobilov zaznamenaných na území Slovenska. Tu si mali ľudia doposiaľ kúpiť približne 10 000 elektrických vozidiel, pričom okolo rovnakého čísla sa pohybuje aj objem predaja plug-in hybridov.
Podľa Juraja Klátika, vedúceho oddelenia operatívneho riadenia, odboru hasičských jednotiek, nie je vedená žiadna konkrétna štatistika, ktorá by skúmala výhradne požiare elektromobilov. Mimo oficiálnych grafov a tabuliek však eviduje, že naprieč 45 nehodami vzplanulo dohromady iba 6 elektromobilov a plug-in hybridov.
Na druhú stranu, po Slovensku jazdí skutočne veľmi málo elektromobilov, takže na základe uvedeného čísla rozhodne nemožno skúmať celkovú situáciu. K tej nám čo-to hovorí skutočnosť, že mnohé elektromobily sú po absolvovaní dopravnej nehody najskôr presunuté do karantény a až potom do servisu na opravu. Neraz sa totiž stalo, že elektromobil vzplanul až niekoľko hodín po tom, čo došlo k nehode, pravdepodobne kvôli pomalému priebehu chemických reakcií.
Ako je na tom Tesla?
Ako bolo spomenuté vyššie, Tesla po novom zverejnila prehľad toho, koľko z jej elektrických vozidiel skončilo v plameňoch. Urobila tak v rámci správy Impact Report 2023. V tej uvádza, že batérie pre svoje elektromobily navrhuje tak, aby bolo riziko tzv. tepelného úniku čo najnižšie. Pod tepelným únikom si de facto možno predstaviť požiar.
V tomto konkrétnom smere má byť Tesla priekopníkom, pričom svoje postrehy a know-how zdieľa s priemyslom, čím chce podporiť bezpečný prechod na trvalo udržateľnú energetiku a dopravu.
Pokiaľ ide o rizikovosť v súvislosti s požiarmi, americká automobilka tvrdí, že jej vozidlá sú v tomto smere približne 10-násobne bezpečnejšie, než je priemer. O požiaroch svojich elektromobilov sa má dozvedať z rôznych zdrojov, interných i externých.
Podľa globálnych údajov mali medzi rokmi 2012 až 2022 dôjsť približne k jednému požiaru na každých zhruba 210 miliónov najazdených kilometrov.
Pre porovnanie, údaje z NEPA a amerického ministerstva dopravy majú hovoriť o jednom požiaru na každých cca 29 miliónov najazdených kilometrov, čo má byť priemer naprieč všetkými vozidlami na území Spojených štátov.
Tesla je teda na tom o poznanie lepšie. Pre lepšie pochopenie, o akom rozdiele je reč, vám odporúčame pozrieť si tabuľku priloženú nižšie. Znázorňuje počty kilometrov, ktoré jej elektromobily prešli (v priemere) pred prvým výskytom požiaru, a to v porovnaní s priemerom u všetkých vozidiel, bez ohľadu na pohon, v rámci Spojených štátov.