Elon Musk priznal, že niektoré z elektromobilov značky Tesla majú v skutočnosti dlhší dojazd, než aký je všeobecne inzerovaný. Dodáva však, že za dlhšie vzdialenosti si treba zaplatiť, a to nie zrovna málo. Za predĺženie dojazdu si pýta od 1 500 do 2 000 dolárov. Na Muskov príspevok upozornil Business Insider.
Zverejnený bol na sieti X. Stojí v ňom, že Modely Y vyrobené v priebehu posledných mesiacov majú v skutočnosti dlhší dojazd, než aký udávajú oficiálne materiály. Na diaľku vraj možno predĺžiť dojazd o zhruba 65 až 100 km. Konkrétna hodnota závisí od toho, akej kapacity je batéria v danom vozidle. Zatiaľ však táto možnosť nie je komerčne dostupná.
Musk vysvetlil, že aby ju mohol poskytnúť, potrebuje schválenie od regulačných orgánov. Na získaní potrebného oprávnenia má pracovať aj v týchto okamihoch.
Len pre novšie modely
O túto celkom prekvapujúcu informáciu sa podelil v reakcii na príspevok od Sawyera Merritta, jedného z investorov Tesly, ktorý sa týkal vydania nového prevedenia Model Y s dlhším dojazdom a pohonom zadných kolies. Doplnil, že produkcia predošlej verzie Model Y bola stopnutá.
Tesla tak nahradila Model Y v prevedení Standard Range za prevedenie Long Range s dojazdom okolo 514 km, pohonom zadných kolies a cenovkou vyššou o zhruba 2 000 dolárov.
Nie je to po prvýkrát
Toto však nie je prvýkrát, čo Tesla podnikla takýto krok. Napríklad Tesla Model S 70 mal pôvodne batériu s kapacitou 70 kWh, ktorá poskytovala dojazd na približne 354 km. V skutočnosti má elektromobil batériu s kapacitou 75 kWh a maximálny dojazd 381 km. Dlhší dojazd však bol k dispozícii len po uhradení poplatku, ktorý sa vtedy pohyboval okolo 3 000 dolárov.
A nie je to len dojazd, čo Tesla dokáže na diaľku, resp. prostredníctvom akého softvérového zámku, modifikovať. Vypína napríklad aj funkciu Autopilot, konkrétne u modelov zakúpených prostredníctvom tretích strán.
Nerobí to len Tesla
Odomykanie vybraných možností či funkcií za poplatok je pritom praktika, ktorú uplatňujú aj iné automobilky. Napríklad BMW za úhradu predplatného programu ponúkalo vo vybraných modeloch aktiváciu vyhrievania sedadiel. Mercedes zase za ročný poplatok vo výške 1 200 dolárov odomykal svižnejšie zrýchlenie.