Škoda Octavia je bez akýchkoľvek pochýb jedným z najpopulárnejších vozidiel v Česku i na Slovensku. A niet sa čo čudovať, táto séria má dlhú históriu plnú spokojných vodičov, ktorí sú tejto značke verní dodnes. Pre mnohých predstavuje Octavia skvelý pomer medzi cenou a výkonom, čo pri takej veci, ako je auto, naozaj dokáže zavážiť. A preto je veľmi potešujúce, že Škoda s produkciou vozidiel z tohto radu pokračuje aj naďalej.
Ako píše sever Autoviny.sk, automobilka sa rozhodla upraviť vizuál súčasnej, teda štvrtej generácie Octavia, ktorá sa vyrába a predáva od roku 2019. Dizajnové zmeny teda prichádzajú po zhruba piatich rokoch. A dá sa povedať, že sú celkom symbolické.
Nová Octavia: Zmeny vpredu i vzadu
Škoda sa rozhodla vrátiť k výraznejším predným svetlometom, ktoré pripomínajú facelift tretej generácie. Svetelné jednotky však v tomto prípade nie sú rozdelené, pravdepodobne kvôli novej generácii LED Matrix svetlometov. Nie sú však súčasťou základnej výbavy. Tá obsahuje klasické LED svetlá podporujúce funkciu automatického prepínania medzi diaľkovými a stretávacími žiarovkami. Na prednej strane sa ešte miernych zmien dočkala maska chladiča a nárazník.
Pokiaľ ide o zadnú stranu, tvar svetiel sa nemení. Zmenili sa však ich útroby – majú dynamické ukazovatele smeru. Úpravou si potom prešiel aj nárazník, pričom automobilka oznámila aj novú várku zliatinových diskov.
Väčší displej, rýchlejšie nabíjačky
Zmeny v interiéri sa na prvý pohľad môžu zdať minimálne, no opak je pravdou. Palubná doska, dvere a sedadlá používajú nový, ekologickejší materiál. Rátať potom možno aj s 10-palcovým digitálnym prístrojovým panelom. Virtuálny kokpit a head-up displej aj naďalej zostávajú súčasťou ponuky.
Škoda však vôbec po prvýkrát ponúka aj verziu s infotainmentom opierajúcim sa o 13-palcový displej. Poteší potom aj prítomnosť bezdrôtovej nabíjačky na telefón, ktorej výkon dosahuje celkom slušných 15 W. Pre ešte rýchlejšie nabíjanie sú k dispozícii štyri USB-C konektory s výkonom 45 W.
Noviniek sme sa dočkali aj po funkčnej stránke. Za zmienku stojí napríklad funkcia „uloženého parkovacieho manévru“ či možnosť „parkovania na diaľku“. Skvelým prídavkom je aj integrácia s generatívnym modelom ChatGPT.
Škoda ponúka dva benzínové motory 1,5 TSI, ktoré podporujú tzv. mild-hybridnú technológiu, dva motory 2,0 TSI so zvýšeným výkonom, ktoré bežia na benzín, a napokon dva motory 2,0 TDI na naftu. Výkonnostné rozpätie siaha od 85 kW do 195 kW.
Prechod na elektrinu?
Existujú špekulácie, podľa ktorých je súčasná Octavia poslednou svojho druhu. Najnovšie rozšírenia radov Superb a Kodiaq sú vraj úplne poslednými vozidlami značky Škoda, ktoré nemajú čisto elektrický pohon. Podľa týchto teórií teda budú všetky nové kúsky vybavené buď to hybridným, alebo čisto elektrickým pohonom. Dokonca sa hovorí, že Škoda už v roku 2026 predstaví plne elektrickú Octaviu Combi.
Martin Jahn, člen predstavenstva Škoda Auto, ktorý zodpovedá za marketing a predaj, však v rozhovore pre Autoviny.sk uviedol, že úplný prechod na elektromobilitu sa zatiaľ nekoná. Vozidlá so spaľovacím motorom sa vraj bude snažiť udržiavať v ponuke čo najdlhšie.
Koniec koncov, čas má až do roku 2035. „Až“ vtedy by mala začať platiť legislatíva Európskej únie (EÚ), ktorá úplne zakáže predaj vozidiel s tradičným spaľovacím motorom. Kupovať si tak budeme môcť len plne bezemisné vozidlá.