Elektromobily stále majú viacero nedostatkov, ktoré brzdia ich šírenie. Na druhú stranu, treba uznať, že počet negatív, ktoré sa spájajú s elektrickým pohonom, postupne klesá. Veľmi často sa v súvislosti s elektromobilitou spája kritika kvôli nedostatku nabíjacích staníc. No napríklad v takom Nemecku to čoskoro bude problém minulosti. Vláda sa tu totiž chystá zrealizovať pomerne ambiciózny plán, píše server DSL.sk.
Keď sa dnes niekam vyberieme elektromobilom, musíme dôkladne naplánovať svoju cestu tak, aby sme zaistili, že niekde neostaneme visieť s prázdnou batériou. Žiaľ, takéto plánovanie je nevyhnutné v mnohých krajinách, vrátane Slovenska. Konkrétne u nás je nabíjacia infraštruktúra (i elektromobilita obecne) v žalostnom stave, predovšetkým v južných regiónoch v strede a na východe.
Nemecko sa toho nebojí, rozbieha ambiciózny plán
V Nemecku v dohľadnej budúcnosti takéto plánovanie nebude potrebné. Chystajú sa tu totiž zaviesť zákon, ktorý prikáže, aby čerpacie stanice poskytovali aj rýchle nabíjačky pre elektromobily. Tamojšia vláda tento zámer pôvodne avizovala v rámci plánu na obnovu ekonomiky v roku 2020. Teraz, o zhruba štyri roky neskôr, bol návrh zákona predložený parlamentu.
Treba doplniť, že povinnosť poskytovať rýchle nabíjačky sa nebude týkať všetkých čerpacích staníc v krajine, ale len sietí, ktoré poskytujú minimálne 200 staníc. Dotknuté subjekty budú musieť mať na každej stanici aspoň jednu nabíjačku s výkonom 150 kW. Hoci zákon vyžaduje, aby bola takáto nabíjačka napojená na zdroj s výkonom aspoň 30 kW, bude musieť poskytovať nabíjanie výkonom 150 kW minimálne po dobu jednej hodiny.
Samozrejme, zákon udeľuje aj výnimky. Siete nebudú musieť poskytovať 150-kW nabíjačku v prípade, že majú k dispozícii inú 150-kW nabíjačku do vzdialenosti maximálne jedného kilometra od stanice. Alternatívne môže byť výnimka udelená, ak má sieť rýchlu nabíjačku navyše na inej čerpacej stanici. Vždy však platí, že výnimka môže byť uplatnená iba u polovice staníc danej siete.
Účinnosť od roku 2028
Je taktiež nutné podotknúť, že legislatíva nebude účinná okamžite. Povinnosť poskytovať rýchle nabíjačky bude platiť až od začiatku roka 2028. Dôvod je veľmi prostý – vláda chce poskytnúť sieťam dostatok času na adaptáciu, resp. nasadenie potrebných nabíjačiek.
Aj týmto krokom sa Nemecko snaží čo najviac podporiť rozmach elektromobility na svojom území. Konkrétne chce, aby sa do roku 2030 premávalo na cestách aspoň 15 miliónov vozidiel s elektrickým pohonom. Zároveň ide o prípravu na blížiacu sa legislatívu Európskej únie (EÚ), ktorá má od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel s emisným pohonom.
Nemecko je v oblasti elektromobility výrazne popredu pred viacerými inými európskymi krajinami. V súčasnosti sa tu nachádza približne 14 000 čerpacích staníc, pričom mnohé z nich inštalujú nabíjačky pre elektromobily aj bez toho, aby ich k tomu nútil zákon. Vláda však tvrdí, že ich budovanie je nerovnomerné, pričom k marcu tohto roku sa mali nabíjačky s výkonom 150 kW nachádzať iba na približne 7 percentách čerpacích staníc.