O generatívnych modeloch využívajúcich umelú inteligenciu počúvame prakticky každý jeden deň. To naznačuje, že ich popularita je skutočne ohromná. Zrejme však záleží na tom, či je reč o popularite u médií, alebo o popularite u používateľov. Nová štúdia, ktorá bola publikovaná na webe Reuters Institute, totiž prezrádza, že v skutočnom svete používa generatívne modely pravidelne len veľmi málo z nás. Upozornil na ňu server Digital Trends.
Výsledky štúdie sa opierajú o odpovede približne 6 000 respondentov zo Spojených štátov, Veľkej Británie, Francúzska, Dánska, Japonska a Argentíny. Výskumníci zistili, že model ChatGPT od spoločnosti OpenAI je bez akýchkoľvek pochýb najrozšírenejším a najpoužívanejším nástrojom generatívnej umelej inteligencie. Konkrétne má byť dva až trikrát rozšírenejší ako iné hojne používané produkty z rovnakej kategórie (napr. Google Gemini alebo Microsoft Copilot).
Pravidelne ich používa minimum z nás
To, že je okolo generatívnych modelov AI obrovský hluk, vám asi hovoriť nemusíme. Prekvapuje však informácia, že v skutočnosti ich používa na pravidelnej báze len zlomok z nás. Napríklad v Japonsku má denne používať ChatGPT iba 1 percento opýtaných, pričom vo Francúzsku a Spojenom kráľovstve sú to 2 percentá. O čosi viac je to v Spojených štátoch (približne 7 percent).
Štúdia tiež zistila, že 19 až 30 respondentov o žiadnom z najpopulárnejších nástrojov generatívnej AI ani len nepočulo. Mnohí z opýtaných potom uviedli, že generatívny model vyskúšali aspoň raz.
Populárnejšie u mladých
Ďalšie poznatky hovoria, že generatívna AI je trendom najmä u mladších generácií. Vo veku 18 až 24 rokov malo ChatGPT aspoň raz použiť až 56 percent respondentov, zatiaľ čo pri respondentoch nad 55 rokov to bolo iba zhruba 16 percent. Táto štatistika ale veľmi neprekvapí. Modelom ChatGPT si totiž mnoho mladých ľudí pomáha aj pri práci či štúdiu, hoci niekedy nie úplne čestne.
Približne 24 percent respondentov uviedlo, že nástroje generatívnej AI použili na získanie informácií. O čosi viac (28 percent) respondentov prezradilo, že ich využili na vytvorenie rôzneho mediálneho obsahu, vrátane textu, zvuku, kódu, obrázkov a videa.
Vyhliadky do budúcnosti
Výskumný tím dospel k záveru, že v budúcnosti bude používateľská základná generatívnych modelov AI sčasti tvorená osobami, ktoré ich budú používať samostatne, prevažne na súkromné účely. Druhú podstatnú časť má tvoriť kombinácia profesionálnej adaptácie prostredníctvom rôznych produktov a zavedenia väčšieho množstva prvkov AI do populárnych online platforiem.
V správe sa taktiež uvádza, že značná časť verejnosti si stále nie je istá vplyvom, ktorý budú mať generatívne modely AI na ich životy. Tento postoj sa všeobecne označuje za pochopiteľný, keďže tu s nami ešte nie sú tak dlho, aby bolo možné podrobne skúmať ich dlhodobé vplyvy a následky. Stojí však za zmienku, že podľa štúdie vnímajú nástup technológií tohto typu mladšie osoby s vyššou úrovňou formálneho vzdelania.