Elektromobily rozhodne nie sú dokonalé. Za posledné roky výrazne pokročili, stále majú čo dobiehať, a to aj z hľadiska bezpečnosti. Požiare elektromobilov sú často medializované, no je to však naozaj tak rozsiahly problém, ako sa hovorí? Minimálne na Slovensku sa zdá, že nie, teda aspoň podľa dát, na ktoré upozornil portál Živé.sk.
Problematike horiacich elektromobilov sme sa na našom webe venovali už niekoľkokrát, naposledy v článku z konca apríla. Vtedy sme sa dozvedeli, že elektromobily pre svoju náchylnosť k požiarom musia byť po absolvovaní dopravnej nehody často umiestnené do karantény, aby sa u mechanikov zabezpečilo čo najnižšie zdravotné riziko.
V karanténe môžu zotrvať deň, ale aj viac. Až po uplynutí vyhradenej lehoty sa môže začať s opravami. Neraz sa totiž stalo, že elektromobil vzplanul až niekoľko hodín po tom, čo došlo k dopravnej nehode.
Dáta zo Slovenska
Samozrejme, miera výskytu požiarov elektromobilov je v každej krajine iná. A áno, existujú dáta aj o Slovensku. No predtým, ako si ich spomenieme, treba podotknúť, že penetrácia elektromobilov na slovenskom trhu je stále biedna. Z hľadiska rozmachu elektromobility je naša krajina na chvoste celej Európskej únie (EÚ). Míľniky, ktoré iné krajiny dosahujú teraz, sa vraj Slovensku, teda ak sa nezmení prístup, podarí dosiahnuť až koncom tejto dekády.
Stav elektromobility na Slovensku prepierame prakticky pravidelne. No pre osvieženie – je žalostný. Jedným z hlavných dôvodov je nízka priemerná mzda obyvateľstva, z ktorej si elektromobil skutočne nemôže dovoliť každý. Nehovoríme pritom len o sume, ktorú treba zaplatiť pri kúpe, ale aj o sumách, ktoré bude potrebné uhrádzať neskôr, napríklad keď sa vyskytne potreba určitej opravy v servise.
Druhým hlavným dôvodom je de facto nulová pomoc od štátu. Vláda stále neponúka akékoľvek významné stimuly, ktoré by Slovákom uľahčili prechod na elektrický pohon. Veľmi slabé je aj rozšírenie nabíjacích staníc.
Z tisícok vzplanulo len zopár
Doposiaľ si mali Slováci kúpiť približne 10 000 vozidiel s elektrickým pohonom, pričom okolo rovnakého čísla sa pohybuje aj predaj plug-in hybridov. A koľko z nich zhorelo? Juraj Klátik, vedúci oddelenia operatívneho riadnenia, odboru hasičských jednotiek, pre Živé.sk uviedol, že nie je vedená žiadna konkrétna štatistika, ktorá by delila požiare vozidiel podľa ich typu.
Mimo ofiicálnych grafov a tabuliek však eviduje, že v uplynulom roku sa elektromobily stali účastníkmi 45 dopravných nehôd, pričom plamene mali zachvátiť len 6 kusov. A aby toho nebolo málo, Klátik neskôr spresnil, tých 6 kusov nezahŕňa iba elektromobily, ale aj plug-in hybridy.
Samozrejme, dáta zo Slovenska nemožno brať ako niečo, čo platí všeobecne pre celý svet. Elektromobily môžu vzplanúť, no zdá sa, že k tomu v drvivej väčšine prípadoch dochádza len po absolvovaní závažnejších dopravných nehôd.